בכל אתר אינטרנט איכותי, ישנם קישורים פנימיים. ואם מאיזו שהיא סיבה אין כאלה, הרי שרצוי ליצור אותם כמה שיותר מהר. לפני שנסביר יותר על קישורים פנימיים, צריך להבין תחילה את המשמעות הנרחבת שלכם. הקישורים ככלל, הם אחד הדברים שהופכים את האינטרנט לרשת כל כך דינאמית ועשירה ומעניינת ומושכת. למעשה, הקישורים (שנקראים גם לינקים), הופכים את הגלישה ברשת לדומה מאוד לדרך החשיבה האנושית. כפי שאנו חושבים באסוציאציות ולעיתים "קופצים" בחשיבה מנושא לנושא, כך אפשר לעבור בין דפים שונים ובין נושאים באינטרנט, על ידי הקלקה על קישור.
שימו לב מה גוגל מוצאת בנושא, בשברירי שניות:
כפי שניתן לראות, רק לגבי קישורים פנימיים נמצאו קרוב לחצי מיליון תוצאות! מסתבר שזה נושא שמעניין אנשים רבים, ואתרים רבים עוסקים בכך או מזכירים זאת כנושא מרכזי. וויקיפדיה (באנגלית) מייחדת ערך בנושא ובהמשך נציג למה חשוב לבנות אותם ואיך מבצעים את זה, בצורה טובה, יעילה ומוצלחת ככל האפשר.
מהם שני הסוגים של קישורים באתרי אינטרנט?
שני הסוגים של קישורים הקיימים באינטרנט הינם קישורים פנימיים וקישורים חיצוניים. הם נראים אותו הדבר, וכפי שהבחין גולש אינטרנט ממוצע, חלק גדול מהקישורים הינם מילים בולטות המוטמעות בתוך טקסט. מה שמבדיל בין הפנימיים לבין החיצוניים הוא היעד שלשם הקישור מפנה. כאשר מדובר בקישור הפנימי, ההפניה של הגולש שמקליק עליו היא למקום כלשהו בתוך אותו האתר. המיקום יכול להיות באותו העמוד, וזה מקובל למשל כאשר העמוד ארוך מאוד. דוגמא לקישור מקובל במקרה כזה תופיע כ-"קפוץ לראש העמוד" או פשוט "חזרה למעלה". חלק ניכר מהקישורים הפנימיים יפנה לעמודים אחרים באותו האתר. בצורה כזאת הגולש יכול להגיע לנושאים שמעניינים אותו. זהו חלק טבעי מהשיטוט באתר ומציאת מידע, תוכן או מוצרים שמעניינים אותו. הקישור החיצוני, לעומת זאת, מפנה את הגולש לדפי אינטרנט או משאבים שונים, לא רק מחוץ לעמוד הנתון אלא מחוץ לאתר.
מהי החשיבות של קישורים פנימיים?
דרך חשובה מאוד שעוזרת לכל בעל אתר להביא פנימה טרפיק, כלומר הרבה גולשים, נעשית על ידי קידום אתרים. לרוב קוראים לכך אופטימיזציה או – SEO. הכנסת קישורים פנימיים, שהרבה פעמים נקראת "בניית קישורים", הינה בעלת משמעות רבה לצורך שיפור הדירוג של האתר במנוע החיפוש המרכזי (כאמור, גוגל).
ניתן לציין כמה תועלות והיבטים חשובים בבניית קישורים פנימיים:
- תועלת לגולשים – הקישורים הפנימיים בולטים לעין של הגולש ועוזרים לו להבין בצורה מאוד קלה, איזה מידע הוא צפוי לגלות במקומות נוספים באתר. קישורים טובים במיוחד יבהירו בין רגע מה הערך שיפיק הגולש לאחר הקלקה על הקישור. לדוגמא, אתר שמוכר ציוד ומזון לבעלי חיים וייצור בעמוד כלשהו קישור כגון "משחקים לכלבים" יבהיר מיד לגולש מה הוא ימצא כאשר יקליק על הקישור. מי שמחפש צעצועים ומשחקים לכלכים והתעורר בו חשק למצוא על כך מידע נוסף, יקליק מיד על הקישור. מי שהנושא לא מעניין אותו, כי הוא מגדל חתול בבית, יקליק, מן הסתם, על קישור רלוונטי יותר עבורו, כגון "צעצועים לחתול".
- העברת תעבורה לעמודים רצויים – כמעט בכל אתר אינטרנט יהיו עמודים מסוימים, שיהיו יותר בעלי ערך עבור בעל האתר. אלו העמודים שאליהם הוא ישאף להביא כמה שיותר גולשים. על ידי בניית קישורים פנימיים, אפשר לחזק בצורה דרמטית את העמודים שבוחרים. זו סיבה מרכזית לכך שכמעט בכל מאמר או "גוש" של מידע שיש באתר כזה או אחר, כדאי להכניס קישור רלוונטי. כך למשל קישור שיפנה לתוך הצעה שיווקית, לקטגוריה נבחרת של מוצרים וכדומה.
- חיזוק האתר מול גוגל – באופן כללי, שימוש בקישורים באתר, מחזק את האתר מול גוגל. כאמור, זה חלק חשוב מאופטימיזציה. וכפי שהקישורים הפנימיים מקלים על הגולש האנושי בזמן גלישה, הם גם מקלים על האלגוריתם של גוגל לסרוק את האתר. בנייה נכונה של קישורים מייעלת את פעולת הבוטים האוטומטיים שסורקים את האתר. זה עוזר לגוגל לבצע את האינדקס של האתרים ובסופו של דבר יעזור להביא יותר גולשים לתוך האתר.
- פחות נטישות – מקדמי אתרים ומומחי SEO מסבירים שאף אתר לא מעוניין בגולשים שנוטשים מהר. במיוחד לא נטישה של גולשים שיכולים להפוך ללקוחות משלמים ואשר האתר שלכם רלוונטי עבורם. נטישת אתר מוגדרת על ידי שהות קצרה בלבד בתוך האתר, ועזיבה לאחר כניסה לעמוד יחיד (למשל עמוד הבית). קישורים פנימיים מגדילים מאוד את הסיכוי שכל עמוד שגולש נחת בו בהתחלה, יוביל למעבר לפחות לעוד עמוד אחד בתוך האתר. ככל שגולשים יגלו סקרנות ויבדקו את הדפים השונים לעומק, כך גדל הסיכוי שהם יבצעו פעולה או שיחזרו לאתר גם במועדים מאוחרים יותר.
- הפיכת גולשים ללקוחות – בעזרת קישורים פנימיים שמטמיעים באתר בצורה טובה, אפשר לייצר יותר הכנסות. לדוגמא, קישורים חזקים בתוך האתר יפנו גולשים להצעות מכירה או למוצרים שרוצים לשווק בצורה יעילה. קישורים אחרים יכולים לסייע באיסוף לידים, לטובת הצעת שירותים בתשלום או שירותי פרמיום. ניתן להיעזר בכך גם על מנת להוביל להרשמה לניוזלטרס או צירוף למועדוני לקוחות. אלה כלים שמחזקים נאמנות לקוח ויכולים להוביל לקשר ארוך טווח ושיפור הכנסות לאורך זמן.
- שומרים את הלקוחות בפנים – אתר מפיק תועלת רבה מכך שגולשים שוהים בתוכו יותר זמן. שהייתה באתר מקבלת ערך רב מבחינת גוגל. האלגוריתם של מנוע החיפוש מעניק איכות גבוהה יותר וציון גבוה בדירוג אתרים, עבור אתרים שמעניינים את הגולשים. יותר זמן שהייה מושג על ידי קישורים פנימיים שכן הגולשים ייטו לחקור את האתר יותר, לפני שיעברו למקומות אחרים ברשת או מחוצה לה.
- קידום עמודים רצויים מול גוגל – הבוטים של גוגל סוקרים מיליונים ומאות מיליונים של אתרים, בכל זמן נתון. הכנסת קישורים פנימיים רלוונטיים, עוזרים למנוע החיפוש לזהות עמודים מרכזיים באתר. לשם כך, מכניסים ובונים קישורים לעמודים חשובים, שרוצים שגוגל תאתר בייתר קלות. עם הזמן, העמודים שאליהם מפנים הרבה קישורים, יזכו לחיזוק בגוגל. כלומר העמודים הללו יוקדמו היטב בקידום אורגני.
- הבהרות לגולשים – על ידי הכנסת קישורים פנימיים טובים, ניתן לתת שירות חשוב לגולשים. לדוגמא, אם מדובר באתר כלכלי, די הגיוני שיופיעו בו לא מעט מונחים כלכליים. ריבית פריים, מדד תשומות הבניה, נאסד"ק, שפיצר וכן הלאה והלאה. לגולשים שלכם מאוד יועיל אם ביטויים מקצועיים יהפכו לקישורים. לשם כך אפשר לבנות עמוד של מילון או מיני אנציקלופדיה. זה נכון שהגולשים יכולים תמיד לבדוק את הדברים ישירות בגוגל או בוויקיפדיה, אבל קישורים פנימיים ישאירו אותם יותר זמן בתוך האתר. גולש שיוצא מהאתר, עלול להפוך ללקוח נוטש.
- שיפור הכנסות מפרסומות – אתרים עם טרפיק יפה, יכולים להרוויח כסף על ידי שיתוף פעולה עם מודעות גוגל. כאשר גולשים נשארים זמן רב בתוך האתר, בין היתר בזכות תוכן מעניין ובזכות הקישורים הפנימיים, כך הם ייחשפו ליותר מודעות. הדבר יעלה בצורה נאה את פוטנציאל ההכנסות והערך המוסף.
האם כל הקישורים הפנימיים הם אותו הדבר?
כפי שאמרנו קודם לכן, יש שני סוגים של קישורים, פנימיים מצד אחד וחיצוניים מצד שני. אבל לא כל הקישורים הפנימיים הם אותו הדבר ונבהיר את הדברים פלוס כמה דוגמאות.
- קישורי ניווט – אלה קישורים פנימיים שמופיעים באזור מסוים של האתר. הם נועדו בהגדרה שלהם להקל על ניווט בתור האתר.
- קישורי הניווט יכולים להופיע בחלק התחתי של עמוד, בחלק הצדדי של העמוד, כמקבץ באזור כלשהו וכדומה.
- קישור ניווט מועילים מאוד כחלק מאופטימיזציה של האתר ולרוב הם יופיעו באותה צורה בכל העמודים השונים של האתר (זה לא כלל, אך זהו המנהג).
- סוג אחר של קישורים, מוטמע בתוך תוכן באתר. אלא הקישורים שמביאים את התועלת העיקרית לגולשי האתר.
שימו לב לדוגמא הבאה, שנלקחה מעמוד של וויקיפדיה בנושא קישורים. בחלק התחתון של העמוד ישנם קישורים פנימיים שהם קישורי ניווט. לדוגמא, הקישור שמעביר את הגולש אל "מדיניות פרטיות" או אל "אודות וויקיפדיה".
בדוגמא שאחר כך, ניתן לראות יפה מאוד קישור המוטמע בתוך החלק המרכזי של העמוד, התוכן. ניתן לראות כמה וכמה קישורים מהסוג הזה, למשל "דף אינטרנט", קישור שמעביר את הגולש לעמוד אחר של וויקיפדיה המסביר על דף אינטרנט.
איך ניתן לבדוק בקלות שהקישורים הפנימיים תקינים?
באופן טבעי, כל אתר עובר שינויים שונים עם הזמן. דפים מסוימים מתווספים. דפים עוברים שינויים ומידע מתעדכן או נמחק מהם. צריך להביא בחשבון שקישור שבעבר פעל באופן תקין, עלול להפוך מסיבה זו לבלתי תקין. כלומר, הקישור שמוביל לדף שכבר לא קיים או השתנה, עלול להפוך לקישור שבור. זהו קישור שבעצם מוביל להודעת שגיאה מהמערכת. נושא חשוב זה זוכה להרחבה נאה בוויקיפדיה:
הודעת שגיאה שידועה גם כ"שגיאת 404" יוצרת כמה בעיות. יש דרך להתגבר על כך, אך תחילה, שימו לב כמה צרות קישור שבור יכול לגרום:
- זה מציק לגולש – הודעת שגיאה כזאת מפריעה לנוחות הגלישה.
- תחושה לא מקצועית – קישורים שבורים יוצרים תחושה לא מקצועית מצד המבקרים באתר.
- עלול לגרום לנטישה – קישורים פנימיים שבורים מעלים את הסיכוי לנטישת האתר.
- "מציק" לגוגל – קישורים כאלה, שמובילים למעשה לשום מקום, מקשים על גוגל לבצע סריקה אוטומטית של האתר. תופעה נרחבת מסוג זה עלולה, אם כן, לפגוע בקידום האתר.
למרבה המזל, על מנת לבדוק אם כל הקישורים הפנימיים תקינים, לא צריך לעבור על כולם אחד אחד ולוודא שהם מובילים לעמודים תקינים. ניתן להיעזר בתוכנות שמסייעות לסרוק באופן מהיר את כל הקישורים באתר. במידה וישנם קישורים לא תקינים, התוכנה תצביע עליהם וניתן יהיה לתקן את הבעיה. כלומר, בונים קישור חדש לדף אחר או פשוט מוחקים את הקישור ומבטלים אותו.
אילו עוד דברים כדאי לדעת על קישורים פנימיים?
עד כה, בוודאי קיבלתם די הרבה תובנות לגבי החשיבות והמהות של קישורים פנימיים מסוגים שונים. נסיים עם עוד כמה דברים שכדאי לדעת:
- למרות שחלק גדול מהקישורים הפנימיים מבוססים על טקסט, ניתן למעשה לייצר קישורים בדרכים אחרות. למשל, ניתן להגדיר שגם תמונה או אנימציה ישמשו בתור קישורים פנימיים.
- מקצועני קידום מסבירים כי הכנסת קישורים חזקים, מכניסים "כוח דירוג" באופן רצוי לאתר, לצרכי קידום ולצרכים אחרים.
- ניתן על ידי קישורים פנימיים לחזק מילות מפתח מסוימות, שאותן רוצים להדגיש. לרוב יהיו אלה מילות מפתח שמשמשות גולשים המחפשים תוכן, מידע, מוצר או שירות הרלוונטיים לאתר ספציפי.
- הכנסת ענן של תגיות, כלומר מקבץ של קישורים פנימיים, יכול לסייע לגולשים לאתר תכנים חשובים, כמעט מכל מקום באתר וביתר קלות.
צוות וובלינקס – מקצועני קידום שמשיגים תוצאות! מתמחים בבניית קישורים פנימיים וחיצוניים ואופטימיזציה של אתרים. הדרך שלכם להשיג חשיפה מצוינת בגוגל נמצאת כאן.