חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המדריך השלם לאופטימיזצית on site

דף הבית » מאמרים
אופטימיזצית ON SITE

תוכן עניינים

אחת הדרכים אותן עליך לקחת כדי לקדם את האתר שלך, היא לקדם אותו מבפנים, כלומר, אופטימיזצית on site. את הקידום הזה עושים באמצעות ייעול חווית המשתמש, התוכן וקוד האתר. במדריך הבא אסביר לך בדיוק כיצד מומחה קידום אתרים עושה את זה בצורה נכונה.

אופטימיזציה לאתר אינטרנט היא אוסף של פעולות שהמטרה שלהן היא להציג עמוד אינטרנט מסוים בצורה האופטימלית ככל הניתן למנועי החיפוש. כדי להפוך עמוד אינטרנט לאופטימלי עבור מנועי חיפוש צריך להתאים אותו לסטנדרטים אותם דורשים מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, כשהמדדים הם, בין היתר: רלוונטיות העמוד לתוצאת חיפוש, כתובות – URL, תוכן, תגיות META, חווית משתמש, תקינות קוד האתר ועוד. בהמשך המדריך אני אציין את כל המדדים וארחיב ביחס לכל אחד מהם, אבל לפני שנצלול לפירוט המלא, אני אתן דוגמא מהאתר שלי:

מדריך אופטימיזצית ON SITE לקידום אורגני

בצילום המסך שלמעלה אפשר לראות את התוצאה שגוגל מציג ביחס לאתר שלי. יש את כתובת ה – URL הראשית של האתר (דומיין), שרלוונטית לעולם קידום האתרים באופן ישיר, מה שמראה לגוגל רלוונטיות כבר בתחילת סריקת האתר. לאחר מכן יש שורת ה – META TITLE, שהיא בעצם הכותרת הראשית שמוצגת במנועי החיפוש. הכותרת הזו לא תופיע בהכרח בתוכן האתר עצמו, והיא יכולה להיות מוצגת אך ורק במנוע החיפוש, כלומר – באלמנט חיצוני לאתר עצמו. כותרת המטא היא בעצם שטח פרסום חינם שגוגל מקצה לאתרי אינטרנט, כשאת השטח הזה יש לנצל בחכמה ולהקפיד על שילוב נכון של מילות חיפוש, כמו שאסביר בהמשך. תיאור המטא (Meta Description), הוא 'שטח פרסום' נוסף אותו גוגל מקצה לאתרי אינטרנט בכדי להסביר לגולשים מה הם עומדים לפגוש במידה והם יכנסו לתוך האתר.

עכשיו ניכנס קצת לתוך האתר עצמו ונראה איך האופטימיזציה פועלת מבפנים:

אופטימיזציה לקידום האתר

כמו שאמרתי, בהמשך אני ארחיב על כל אחד מתתי הנושאים שמרכיבים את המעטפת הגדולה הזו שנקראת – אופטימיזציה לאתרי אינטרנט, אבל קודם כל חשוב לי להראות לך שהשד לא נורא כל כך, ובמילים אחרות – לחבר את המושגים המפחידים כמו 'תגיות מטא' למציאות.

אופטימיזציה לחווית משתמש

אז מה יש לנו בתמונה שלמעלה? נתחיל מהחלק העליון ביותר:

תפריט ראשי

תפריט ראשי באתר

כאן מופיע דבר בנאלי כביכול – התפריט הראשי של האתר. איך התפריט הראשי קשור לאופטימיזציה של האתר? כמו שכבר ציינתי, מנועי החיפוש נותנים משקל גדול לכל נושא חוויית המשתמש ביחס לדירוג האתר, ואופטימיזציה נכונה של עמודי האתר שלך, בטח ובטח כשאנחנו מדברים על עמוד הבית ועל אלמנטים שחוזרים על עצמם בכל אחד מהעמודים, כמו תפריט האתר, חייבים לעמוד בסטנדרטים של מנועי החיפוש. אז כן, בתמונה שלמעלה יש את התפריט הראשי של האתר שלי, ואם באתר שלך התפריט הראשי לא מוצג בכל אחד מעמודי האתר, אז דירוג האתר שלך בגוגל יפגע. גולשים מדברים בשפת UX/UI אחידה, והתפקיד שלך באתר האינטרנט הוא לעזור להם באותה שפה בינלאומית גם באתר האינטרנט שלך. תפריט ראשי ברור וגלוי יעזור לגולשים לעבור מעמוד לעמוד באתר שלך, מה שיהפוך את חוויית המשתמש לפשוטה יותר וכאמור – יעלה את דירוג האתר שלך בגוגל.

האלמנט הבא:

כפתור הנעה לפעולה

כפתור הנעה לפעולה

ליד התפריט הראשי מופיע לחצן חיוג. התפקיד שלו ברור ומובן, אבל איך הוא קשור לאופטימיזציה של אתר האינטרנט? פשוט – הוא מאפשר לגולש לבצע פעולה. גם זה יושב תחת הכותרת של 'חוויית משתמש', כשהמטרה שלי, כבעל עסק שמפעיל אתר אינטרנט, הוא להקל עד כמה שאני יכול על החיים של הגולש, ויצירת קשר היא אחד המרכיבים המרכזיים שיכולים להקל עליו את החיים. אולי יפתיע אותך לקרוא את העובדה הבאה, אבל נכון ל – 2022 יש לא מעט אתרי אינטרנט שלא מאפשרים לגולשים ליצור קשר בלחיצת כפתור. כדי ליצור קשר, במקרים רבים, צריך להעתיק מספר טלפון או כתובת מייל, ואי אפשר לעבור לשיחה או לצ'אט עם נציגי אתר האינטרנט בלחיצת כפתור. כדי להעלות את דירוג האתר שלך בגוגל, חייבים לתת מענה גם לעניין הזה.

כפתורי חיוג מהירים לוואטסאפ וטלפון

כפתורי שיתוף

כפתורי קישור לשיתוף תוכן ברשתות חברתיות הם אותם אייקונים קטנים הניתנים ללחיצה שנמצאים בדפי אינטרנט רבים כמו פוסטים בלוגים ודפי אינטרנט אחרים. כאשר צופה לוחץ על אחד מהם, הוא נשלח ישירות לאתר מדיה חברתית, כשפוסט השיתוף שלו כבר כולל את עמוד האתר שלך אותו הוא רוצה לשתף.

כפתורי שיתוף למדיה

בשנים האחרונות מנועי החיפוש הודו בגלוי שפעילות ברשתות החברתיות הופכת לגורם שהולך ומשפיע יותר ויותר על דירוג האתר. המשמעות היא שככל שמאמר או בלוג שכתבת באתר שלך ישותף ברשתות החברתיות, כך תגדל ההשפעה על קידום האתר. כפתורי שיתוף ברשתות חברתיות הופכות את השיתוף לפשוט, ומה אנחנו רוצים בחיים שלנו חוץ מלהקל על החיים של הלקוחות שלנו?

אילו כפתורי שיתוף כדאי להטמיע באתר?

כמה מכפתורי השיתוף החברתיים הפופולריים ביותר הם אלה של טוויטר, פייסבוק, לינקדאין, ו – וואטסאפ. לחצנים אלו יכולים למלא תפקיד חשוב בקידום התוכן באתר שלך. כפתורי שיתוף חברתיים מאפשרת למעשה למבקרים באתר שלך לבצע חלק מעבודת קידום האתר עבורך. עם זאת, למרות שנראה שאין חיסרון לאסטרטגיה כזו, האתרים הגדולים ביותר בעולם אינם מציגים שום קישור או כפתורים לשיתוף חברתי כלל. השאלה היא האם הסיבה שחברות הענק האלה לא עושות שימוש כזה נעשה מתוך שיקול ענייני או מתוך שיקולי אגו או שיקולים אחרים, והאם שיקול כזה אמור לעניין אותך בכלל? בסופו של דבר מדובר בכפתור קטן שיכול לעזור בקידום האתר שלך, אז למה לא להשתמש בו?

למה כדאי לשלב כפתורי שיתוף באתר שלך

הובלת משתמשים חדשים לאתר

האינטרנט הוא משאב צפוף במיוחד, ולכן יש לברך על כל אלמנט (בטח כשמדובר באלמנט חינמי או לכל הפחות זול מאוד), שיכול להוביל משתמשים חדשים לאתר שלך. כפתורי שיתוף חברתיים הם שיטה מצוינת להגדיל את החשיפה שלך במעגלים מחוץ לרשת המבקרים הקיימת שלך. הכפתורים האלו עוזרים למשוך תנועה טרייה לאתר שלך מה שיוצר עבורך הזדמנויות חדשות.

תוכן ידידותי למשתמש

אחד היתרונות העיקריים של כפתורי שיתוף חברתי הוא העובדה שמשתמשים לא צריכים לעזוב את האתר שלך כדי לפרסם את התוכן שלך. עם טווחי הקשב הקצרים של משתמשי האינטרנט של נכון לשנת – 2022, שמירת גולשים באתר שלך היא משימה לא פשוטה כלל, וזה עוד לפני שנתת להם סיבה טובה לעזוב. הפיכת האתר שלך ידידותי ככל הניתן עבור המשתמש, יעזור לך לשמור על המבקרים באתר זמן רב יותר, מה שיגדיל את סיכויי ההמרה ומכאן גם יגדל דירוג האתר בגוגל.

אופטימיזציה לתוכן האתר

תוכן האתר הוא אחד משלושת האלמנטים המרכזיים אליהם גוגל התייחסו בעדכון הליבה האחרון שלהם, ודי ברור למה. בסופו של דבר אנשים מחפשים בגוגל תוכן, והאתר שלך צריך לתת להם את התוכן הרלוונטי והטוב ביותר שהם יכולים לקבל. אבל מה זה בעצם תוכן בעידן הדיגיטלי/ סמארטפוני?

בעלי אתרים שמתחילים את תהליך הקידום חושבים בדרך כלל שכשמקדם אתרים מדבר על 'תוכן' הוא מתכוון לכתבות בבלוג האתר. נכון, גם זה תוכן, אבל זה חלק צנוע מתוך העוגה הגדולה שנקראת 'תוכן לאתר אינטרנט'. תוכן זה כתובת ה – URL של האתר, זה תגיות המטא, זה הכותרות הפנימיות בעמוד, זה הקישורים הפנימיים שמאפשרים לגולש לנוע מעמוד לעמוד בתוך האתר שלך, זה תמונות, זה סרטונים, וכן, זה כמובן גם המילים שכתובות בתוך העמוד.

אז מה חשוב לדעת על אופטימיזציה של תוכן האתר:

מבנה כתובות – URL

כתובת – URL היא בעצם מספר הזיהוי של עמוד אינטרנט מסוים, אלא שבניגוד למספר זהות של בני אדם – לתוכן של כתובת ה – URL יש משמעות. כתובת – URL מורכבת מהדומיין (הכתובת הראשית של האתר), לצורך העניין: https://weblinks.co.il/ והעמודים הפנימיים של האתר כוללים את הדומיין ואת כתובת העמוד הספציפי, למשל: /אודות/https://weblinks.co.il/

למה זה חשוב? גוגל מתייחסים לכתובות ה – URL של האתר כחלק אינטגרלי ממדדי איכות התוכן. כתובות ה – URL עוזורת לגוגל להבין באיזה נושא העמוד עוסק, האם מדובר בעמוד מרכזי או בעמוד משני באתר, האם כתובת ה – URL כוללת את הביטוי המרכזי בו העמוד עוסק והאם יש כתובות URL משוכפלות, שבורות או כאלה שאינן רלוונטיות באתר שלך. נראה מסובך? לא לדאוג, אני כאן כדי לעשות סדר:

נושא העמוד דרך הביטוי המרכזי בכתובת ה – URL

אחד הגורמים שמשפיעים על מרכזיותו של עמוד הוא הביטוי המרכזי בכתובת של עמוד מסוים. כתובת ה – URL היא האלמנט הראשון אותו גוגל סורק כשהוא זוחל לתוך האתר שלך. גוגל עובד עם ביטויים מפתח, כשהמטרה היא להציג עבור הגולש את התוצאה הרלוונטית ביותר ביחס לחיפוש מסוים. שילוב מילות מפתח בצורה מבוקרת בעמודי האתר שלך יגדיל את הסיכויים שלך להשתלב בעמוד התוצאות הראשונות בגוגל. לדוגמה, אם יש לך אתר שמציע מוצרי מזון לבעלי חיים, ויש לך עמוד קטגורייה שמציע מזון יבש לכלבים, אז כתובת העמוד צריכה להיראות בערך כך: https://www.mypetstore.co.il/dog-food/dry

יש לנו את המילה 'כלב', יש לנו את המילה 'אוכל' ויש לנו את המילה 'יבש', מה עוד גוגל יכול לבקש? (תכף נראה)

היררכייה נכונה בכתובת ה – URL

אנחנו נמשיך עם הדוגמא מהסעיף הקודם. אז יש לנו את מילות המפתח הנכונות שיעזרו לנו לקדם את עמוד הקטגוריה (LOL), אבל למה צריך את כל המקפים ואת כל הקווים הנטויים בכתובת ה – URL? או, טוב ששאלת. אנחנו צריכים את זה כדי ליצור את מה שאנחנו קוראים בשפה המקצועית 'היררכיה'. מה זה בעצם אומר?

מנועי החיפוש מחלקים את עמודי האתר שלך לרמות חשיבות שונות. העמוד החשוב ביותר הוא כמובן עמוד הבית, והוא יכלול את הכתובת הראשית בלבד. אחרי עמוד הבית, נמצאים בסולם החשיבות – עמודי הקטגוריה, הם העמודים שבעצם כוללים את המוצרים ו/או השירותים שהאתר שלך מציע. המטרה של העמודים האלו היא לעשות סדר עבור הגולש ועבור מנועי החיפוש. יש לך המון מוצרים בחנות החיות שלך, יש לך צעצועים לכלבים, צעצועים לחתולים, אוכל יבש, אוכל רטוב, חטיפים דנטליים, חטיפים לא דנטליים, קולר נגד פרעושים, טבליות נגד פשפשים, משחות שיניים בטעם כבש, שקיות לאיסוף צואה בריח לבנדר, ועוד ועוד. במקום שכל העמודים האלו יהיו מפוזרים בכל רחבי האתר, מנועי החיפוש באים מבקשים ממך לאסוף הכל ביחד, לשים את הכל יפה – יפה על מדפים ולהדביק על המדפים מדבקה עם שם, בדיוק כמו בחנות הפיזית שלך. ככה יהיה לגוגל הרבה יותר קל להבין כמה מוצרים או שירותים יש לך בעמוד מסוים, האם הם רלוונטיים למשתמשים, וזה יעזור לגוגל לדרג את האתר שלך בצורה יעילה יותר.

כל / בתוך כתובת ה – URL, מסמן 'הורדה בדרגת ההיררכיה של העמוד' (ולא, אי אפשר שכל העמודים באתר שלך יהיו חזקים באותה מידה, זה לא עובד ככה). איך צריכה להיראות היררכיה תקינה של כתובת – URL באתר אינטרנט? בערך כך:

https://www.mypetstore.co.il/ (שם האתר)

https://www.mypetstore.co.il/dog/ (עמוד הקטגוריה הראשי שמציג מוצרים לכלבים)

https://www.mypetstore.co.il/dog-food/ (עמוד קטגוריה משני שמציג מזון לכלבים)

https://www.mypetstore.co.il/dog-food/dry/ (תת קטגוריה שמציגה מזון יבש לכלבים)

https://www.mypetstore.co.il/dog-food/dry/super-dry-12345-product/ (מוצר מסוים בתוך אותה קטגוריה)

כתובת – URL בריאה

מה הקשר בין כתובת אינטרנט של עמוד מסוים באתר לבין בריאות – שאלת? התפרצת לדלת פתוחה, בדיוק התכוונתי להסביר (מוחות גדולים חושבים דומה). כמו שהסברתי בסעיף הקודם, מנועי החיפוש מייחסים חשיבות רבה להיררכיה של כתובות ה – URL של האתר, וזה כי מבחינת מנועי החיפוש – היררכיה מסודרת מצביעה בדרך כלל על אתר מסודר. לכן, עוד לפני שגוגל נכנסים לבדוק האם ציציות האתר שלך הן בצבע תכלת אינדיגו או בצבע תכלת מקורי, הם רוצים לדעת שבאתר שלך יש בכלל ציציות. הלכתי רחוק מדי עם הדוגמא? אני אנחית את זה מיד, לא לדאוג.

אנחנו נמשיך עם אתר המוצרים לבעלי חיים שהמצאתי (ואם מישהו רוצה לנכס לעצמו את הדומיין, היום אני נדיב במיוחד – ואפילו תרוויחו קישור מאתר איכותי לקידום אתרים. יותר טוב מזה נשתגע). אז גוגל סרק את האתר שלך וראה שכתובות ה – URL בנויות בהיררכיה נכונה כמו שהסברתי בסעיף הקודם, מעולה, אבל הסריקה של גוגל עוד לא נגמרה – עכשיו מגיע החלק הקשה: איתור כתובות שבורות, עמודי שגיאה, כתובות משוכפלות וכתובות – URL שאינן רלוונטיות לתוכן העמוד. נעבור אחד – אחד:

עמודי שגיאה 404

שגיאה 4xx היא שגיאה קוד סטטוס, כלומר שגיאה תכנותית, אבל גוגל מתייחס אליה קודם כל כאל תקלה בחווית המשתמש. השגיאה מתייחסת למצבים שונים בהם כתובות URL באתר שלך מובילות לעמודים הלא נכונים. הכוונה כאן היא לעמודים מחוקים למשל, או לעמודים שאינם קיימים ולא לעמודים תקינים אחרים בתוך האתר שלך תחת אותו דומיין. כשגוגל סורק את האתר הוא מחפש עמודי שגיאה כאלו, ואיתור של עמודי 404 שלא טופלו עלולים להוביל לפגיעה בדירוג האתר.

איך אפשר לדעת אם יש לך עמודי שגיאה – 404 באתר ומה אפשר לעשות כדי לתקן אותם? נניח והחנות שלך כבר לא מציעה מזון יבש לכלבים (הנחה הזויה, אבל נלך איתה רק לצורך הדוגמא). אנשים נכנסים לאתר שלך ופוגשים את עמוד הקטגוריה שאומר להם שהאתר שלך דווקא מציע מוצרים כאלה, אז הפתרון הטבעי יהיה כמובן למחוק את העמוד, נכון? כאן בדיוק הבעיה! מחיקה של עמוד באתר משאירה את הכתובת שלו ביקום האינטרנט, עד שבעל האתר יגדיר למנועי החיפוש אחרת. במילים פשוטות יותר – עד עכשיו אמרת לגוגל לסרוק את העמוד הזה, עכשיו המטרה שלך היא שגוגל יפסיק לסרוק את העמוד הזה כדי שאנשים יפסיקו להגיע אליו – מחיקת העמוד לא תעזור! מה שצריך לעשות זה להפנות את כתובת ה – URL של העמוד לכתובת – URL אחרת, של עמוד קיים (הפניה 301).

איך מאתרים עמודי שגיאה 404 וכיצד מבצעים הפניות 301 לעמודים תקינים?

לא בכל יום אני פוגש אנשים שמתעניינים כל כך בדרכים המקצועיות לביצוע אופטימיזציה לכתובות ה – URL באתר האינטרנט, אז למרות שמדובר בסוד מקצועי, אני אחרוג הפעם ממנהגי ופשוט אגלה לך. יאללה, קמתי במצב רוח נדיב היום וחוץ מזה, חיים פעם אחת, לא? אז מה שאני עושה כדי לאתר את עמודי השגיאה באתרי אינטרנט זה לסרוק את האתר בעזרת תוכנה מגניבה שנקראת screaming frog. התוכנה מוציאה לי פלט מלא של כל כתובות ה – URL של האתר (יש בדרך כלל כמה מאות עד כמה אלפים), ואני מסנן את התוצאות לפי עמודי שגיאה, והפלא ופלא – כל העמודים השבורים באתר שלך נגלים אל מולי כרעם ביום בהיר.

מה אני עושה עם העמודים האלה שאלת? טוב, כאן כבר מתחילה העבודה המורכבת. יש מקדמי אתרים שמאמינים בהפניה גורפת של כל עמודי השגיאה באתר לעמוד הבית, אבל מהניסיון שלי הפניה גורפת יוצרת בעיות, מה גם שככל הנראה גוגל לא כל כך אוהבים פעולות גורפות באתר. מה שאני עושה זה לעבור עמוד – עמוד ולהפנות את עמודי השגיאה לעמוד הכי רלוונטי מבחינת תוכן באתר. למשל, את עמוד המזון היבש לכלבים הייתי מעלה רמה אחת למעלה בחינת היררכיה ומפנה אותו ל – https://www.mypetstore.co.il/dog-food/

כותרת H1

כותרת H1 היא הכותרת הראשית של עמוד אינטרנט מסוים. לכל אחד מעמודי האינטרנט באתר שלך חייבת להיות כותרת H1 ייעודית ורלוונטית לנושא של אותו עמוד. עמוד הבית של האתר שלי מדבר על קידום אתרים ומציע שירותי קידום אתרים לעסקים ולחברות, ולכן הכותרת הראשית המתאימה לעמוד הבית צריכה להכיל את הביטוי 'קידום אתרים', אבל זה לא אומר שהכותרת הזו תתאים גם לעמודים הפנימיים באתר.

אבל רגע לפני שאני מרחיב בנוגע להבדלים שבין כותרת H1 של עמוד בית לבין כותרת H1 של עמודים פנימיים, חשוב לי לעצור רגע ולהסביר ש – H1 זה בעצם מונח מוסכם בשפת קוד שמתייחס לכותרת ראשית בעמוד. כשגוגל סורק את האתר שלך, אחד האלמנטים שהוא נותן להם את המשקל הגדול ביותר הוא כותרת H1, וזאת מכיוון שהכותרת הזו בעצם אומרת לגוגל במה העמוד עוסק. לכן, חשוב מאוד שבכל עמוד תוגדר אך ורק כותרת H1 אחת! כבר נתקלתי בלא מעט אתרים שהגדירו יותר מכותרת H1 אחת בכל עמוד, ונתקלתי גם באתרים שלא הגדירו כותרת H1 כלל. המשמעות היא פשוטה – פגיעה בדירוג העמוד והאתר כולו בגוגל.

אחרי שהבנו מה זה כותרת H1 ומה החשיבות שלה בכל הנוגע לסריקה של מנועי החיפוש, אני רוצה לדבר על ההבדלים שבין כותרת H1 של העמוד הראשי של אתר אינטרנט לבין כותרת H1 של עמודים פנימיים באתר. בעלי עסקים נכנסים הרבה פעמים לתהליך קידום אתר כשהם נעולים על קידום של ביטוי חשוב אחד או של קבוצה קטנה מאוד של ביטויים. באופן עקרוני אני מעודד התמקדמות וספציפיות, אבל ההינעלות הזאת של בעלי העסקים גורמת להם להתעקש לפעמים 'לדחוף' את הביטוי שחשוב להם – בכמה שיותר עמודים באתר. כאן מתחילה הבעיה. את גוגל לא באמת מעניין כמה עמודים יש לך שעוסקים בתת נושא מסוים, להיפך – גוגל דורש ממך ספציפיות, כלומר, עמוד תוכן מרכזי אחד וחזק עבור כל ביטוי עליו האתר שלך מתחרה.

הכותרת הראשית (H1) של עמוד הבית באתר שלי היא 'מומחה קידום אתרים'. הכותרות הפנימיות של עמודי האתר שלי, הן שונות וספציפיות לנושא בו עוסק כל עמוד ועמוד, למשל:

כותרת ראשית H1

זו כותרת H1 מתוך עמוד פנימי שעוסק בטיפים לקידום האתר ב – 2022. כותרות H1 ספציפיות עוזרות לך לכוון את עמודי האתר שלך אל יעדים ספציפיים, וחשוב להבין שזו אחת המטרות המרכזיות בקידום אתרים, למרות שזה נוגד את האינסטינקטים של לא מעט בעלי אתרים שההיגיון שלהם אומר להם שכמה שאם כמה שיותר עמודים באתר שלהם יעסקו בנושא מסוים – כך גוגל ייתן לביטוי הזה יותר כוח. כמו שאפשר לראות בעזרת הכותרת הראשית של העמוד שלפניך, לפי הכותרת הראשית של המדריך המלא לקידום אתרים ב – 2022, ולפי הכותרת הראשית של עמוד הבית של האתר שלי, יש בהחלט חפיפה מסוימת בין הנושאים, והנושאים בהם אני עוסק בבלוג נגזרים מתוך אותו נושא מרכזי בו האתר כולו עוסק והוא 'קידום אתרים', אבל לעולם אני לא אשכפל כותרת H1 מעמוד מסוים לעמוד אחר.

אחרי שהבנו את נושא הכותרת הראשית של עמודי אינטרנט (H1), נעבור לאלמנט הבא:

כותרות פנימיות H2, H3, H4

כותרות משניות באתר

הכותרות הפנימיות ודפי אינטרנט בעצם מראים לגוגל באילו תת נושאים עוסק אותו עמוד. המשמעות של כותרות h2, h3, h4 וכולי היא היררכיה. כולנו מכירים את זה ממבחני הבגרות בספרות ובהיסטוריה: 'פרט, נמק והסבר'. אז כותרת H2 היא לצורך העניין הפירוט, כותרת H3 היא הנימוק וכותרות ה – H4 הן ההסבר. כמובן שזה משתנה, והכל בסופו של דבר צריך להיות מותאם לתוכן ורוח הדברים אותם רוצים להעביר בעמוד אינטרנט מסוים.

למה כותרות פנימיות חשובות לקידום אתר?

אני אוהב לחשוב על האלגוריתם של גוגל כמו על ילד קטן שצריך שיסבירו לו את הדברים בצורה ברורה. מי שיש לו ילדים יודע שאם מתייחסים לילד כמו אידיוט, אם מסבירים לו את הדברים בצורה לא ברורה ואם חוזרים על אותה נקודה שוב ושוב רק כדי שהיא תיכנס לו למוח – התוצאה תהיה בדרך כלל ריחוף והתעלמות מוחלטת מצד הילד, ובצדק. כך גם עם גוגל, הוא שונא שמתייחסים אליו כמו לרובוט טיפש שאמור להכיל אינפורמציה, ובדיוק כמו כל ילד אחר – הוא יודע לזהות זיופים. חשבת לדחוף מילת מפתח מאה חמישים פעמים בעמוד טקסט? גוגל יתעלם ממך. חשבת לחזור על אותה נקודה שוב ושוב בלי לקדם את התוכן שלך קדימה? גוגל לא ייקח אותך ברצינות.

אז איך כותרות פנימיות יכולות לעזור לך לדבר עם גוגל בגובה העיניים? כשניגשים לדבר עם ילד, חשוב לנו שהוא יבין על מה אנחנו רוצים לדבר, שיקלוט את עיקרי הדברים החשובים ושיבין את רוח הדברים הנלווים. את עיקרי הדברים אנחנו נעביר באמצעות כותרות H2.

איך מחלקים את הכותרות הפנימיות?

אני אתן דוגמא מעולמות בעלי המקצוע, נניח שיש לך עסק לאיתור נזילות בעזרת מצלמה תרמית. עמוד הבית שלך מדבר על השירות המרכזי שהעסק שלך נותן, ואותו שירות יסומן בכותרת עם קוד H1. אבל מה השירות הזה כולל? או, כאן נכנס התפקיד של כותרות ה – H2, למשל – היררכיית הכותרות בעמוד יכולה להיראות כך:

  • איתור נזילות במצלמה תרמית (H1)
  • שיטות האיתור שלנו (H2)
    • שיטה 1 (H3)
    • שיטה 2 (H3)
    • שיטה 3 (H3)
  • ניסיון של שלושים שנה באיתור נזילות (H2)
  • לקוחות ממליצים (H2)
    • הציל לי את הצנרת (H3)
      • תוכן ההמלצה…
    • הגיע הזמן (H3)
      • תוכן ההמלצה…
    • נתן שירות אדיב (H3)
      • תוכן ההמלצה…
  • פעיל 24 שעות (H2)

 

המילים שמרכיבות את התוכן

אחרי שהבנו שתוכן זה לא רק המילים שנמצאות בעמוד, עכשיו הגיע הזמן בכל זאת לתת למילים את הכבוד המגיע להן, כי בסופו של דבר גם להן יש מקום של כבוד בכל הנוגע לאופטימיזציה של תוכן האתר ולקידום האתר שלך בגוגל. אז מה חשוב שהמילים שמרכיבות את התוכן (משפטים, פסקאות וכו') יכילו:

רלוונטיות

תוכן רלוונטי הוא לא המלצה, זו דרישה וזו שאיפה רשמית של גוגל. המטרה של גוגל, כמו כל גוף עסקי – שיווקי רוצה בסופו של דבר לתת ללקוחות שלו את המוצר הרלוונטי ביותר עבורו. בשנים הראשונות של מנועי החיפוש, הדרך לעשות את זה הייתה באמצעות סריקת מילות מפתח בעמודים השונים בחירת תוצאה הרלוונטית ביותר תוך התחשבות קישורים נכנסים קישורים פנימיים ברמות כמות מילות המפתח ובהמשך גם שילוב בין מילות המפתח בכותרות הראשיות והפנימיות של העמודים. נכון להיום, האלגוריתם של גוגל מספיק מפותח שהוא מסוגל לסרוק עמוד תוכן מסוים לבדוק האם יש פה את התוכן הרלוונטי ובאיזו צורה ותוכן מונגש כלומר האם התוכן הספציפי אותו העמוד מכיל, מתאים לתוצאות החיפוש המסויימת. זו הסיבה שבגינה חשוב מאוד לאתר את התשובה הרלוונטית אותו העמוד שלך אמור לתת לגולש (לא תמיד אפשר לספק את כל התשובות שהיית רוצה שהעמוד ייתן), לוודא שהתוכן שנכתב בו רלוונטי לכוונת החיפוש, ולהפיק כמובן תוכן מסודר, קריא וניתן לסריקה.

אורך

הרבה בעלי אתרים שואלים אותי האם כמות המילים משנה לקידום עמוד מסוים בגוגל, התשובה היא בהרבה מקרים – כן. עם זאת, גוגל יודע לזהות לא רע מריחות מיותרות ובטח ובטח העתקות. אני כמקדם אתרים יספק לך כבר בתחילת תהליך הקידום מסמך המלצה להוספת עמודי תוכן חדשים לאתר יחד עם המלצה מפורטת להוספת תוכן לעמודים קיימים, כולל כותרות פנימיות וכמות המילים הנחוצה לקידום האתר. האם מספר המילים חייב להיות המספר המדויק שהצלחתי לך? לא, אבל כדאי שהוא יהיה קרוב למספר הזה, אחרת הסיכוי שלך לקידום העמוד עשויים לקטון.

עומק

שאלה נוספת ששואלים אותי בעלי האתרים בנוגע לכתיבת תוכן לקידום האתר שלהם היא עד כמה עמוק צריך להיכנס כשכותבים תוכל לעמוד מסוים? התשובה היא – עמוק מספיק. אם מדובר בעמוד שמדבר על נושא רפואי או משפטי למשל, אז חשוב מאוד להיכנס לעומק כזה שייתן לגולש את כל מה שהוא צריך לדעת, בלי להתיימר ללמד אותו פרק ברפואה או במשפט. את אותו הדבר אני יכול להגיד גם בנוגע לנושאים כמו תיקון בעיות אינסטלציה למשל. כן, הגולש רוצה לדעת איך מחליפים צנרת, אבל לא בטוח שמעניין אותו לדעת באיזה מפעל מיוצר הפלסטיק ממנו עשוי הצינור (שבלאו הכי אמור לעמוד בתו תקן מסוים) ולא בטוח שמשנה לו מה האינסטלטור יעשה עם הצנרת הישנה.

הסתמכות על מקורות חיצוניים

הסתמכות על מקורות חיצוניים היא לא רק אפשרית, היא אפילו מומלצת. כתיבה של נתון מסוים בעמוד תוכן באתר שלך + קישור מתוך האתר אל מכורה תוכן כמו לצורך העניין מחקר מדעי, יכול לשפר את סמכות העמוד בגוגל. כמובן שהעתקה אסורה ויכולה לגרור ענישה. אז כן חשוב מאוד להשתמש במקורות חיצוניים במסגרת מגבלות החוק וההגינות, אבל לא בכל מחיר. בכל מקרה כשמקשרים למקור תוכן חיצוני, נרצה שהעמוד אליו אנחנו מקשרים ייפתח בחלון חדש, כדי לא להוציא את הגולש מהאתר שלנו בעצמנו (כולנו כאן למען המאבק באחוזי הנטישה בסופו של דבר).

שימוש במדיה

אז אחרי שדיברנו על כותרות, על שמות עמודים ועל המילים שממלאות את העמודים, עכשיו זה הזמן לדבר על סוגי תוכן שונים – ובעיקר על תכנים ויזואליים. אני יכול להביא כאן נתונים בלי סוף שיוכיחו לך עד כמה התוכן הויזאולי הפך לסוג התוכן הנצפה ביותר באינטרנט, אבל במקום להביא את הנתונים אני פשוט אכתוב את המילים הבאות: אינסטגרם, יוטיוב, טיק טיק.

אנשים נמשכים לסרטוני וידאו ותמונות הרבה יותר מאשר לאותיות,שוב, אני אחסוך ממך את המחקרים כדי שלא יגידו שאני כאן רק כדי למלא את העמוד בתוכן, אני כאן כדי לתת לך טיפים אמיתיים לחיזוק האתר שלך במנועי החיפוש. דרך מצוינת לעשות את זה היא על ידי שילוב סרטוני יוטיוב באתר שלך.

אלה לא חייבים להיות סרטוני וידאו שלך, אבל אם יש לך את האפשרות אז חשוב לדעת שערוץ יוטיוב של העסק שלך בהחלט יכול לעזור לך לחזק את האתר. ערוץ יוטיוב הוא נכס ישיר של גוגל, כך ששימוש בו וקישור סרטוני וידאו מהאתר שלך אליו ירחיב את רשת הקישורים של האתר שלך ויחזק אותה. כמובן שגם שימוש בתמונות יחזק את עמודי האתר שלך בכך שהם יעזרו לך להשאיר את המשתמשים לעמוד זמן רב יותר.

קישורים פנימיים

כמו שציינתי בתחילת המדריך שעסקנו בתפריטי האתר, קישורים פנימיים הם גורם חשוב מאוד באופטימיזציה של תוכן האתר שלך.

מה זה קישורים פנימיים?

הקישורים הפנימיים מאפשרים לגולשים באתר שלך להגיע לתוכן נוסף שיכול להיות רלוונטי עבורם, כמו סיור מודרך עם נקודות ציון בולטות אותן האתר שלך מנגיש לכל מי שמעוניין. כשאני מדבר על קישורים פנימיים אני מדבר על תפריטים באתר, על לינקים קבועים בחלק העליון של דפי האתר (header) ובחלק התחתון (footer), ועל לינקים אותם אנו משלבים בתוכן העמוד (היפר קישור לצורך העניין). בנוסף, אנחנו מדברים על עמודים עם תכנים ספציפיים בדרך כלל, כמו מאמרים, סרטוני וידאו וכדומה.

כמה קישורים פנימיים צריך לשלב באתר?

הפצצת האתר בקישורים פנימיים ובעיקר כאלו שלא מסייעים לגולש פוגעים בחוויית המשתמש ופועל יוצא מכך גורמים לגוגל לראות את הקישורים הללו כקישורי ספאם, מה שפוגע בקידום. אז כמה קישורים פנימיים צריך בכל עמוד? אין תשובה מדויקת, אבל מדובר בקישורים פנימיים בודדים, לא יותר.

היררכיה נכונה של קישורים פנימיים באתר

היררכיית קישורים פנימיים נכונה היא אלמנט חשוב מאוד בקידום האתר. כמו שציינתי בתחילת המדריך, גוגל אוהב סדר והיררכיה. היררכיה נכונה של אתר היא:

כשאנחנו מדברים על מוצרים/ שירותים:

עמוד בית > עמודי קטגוריה מוצר/ שירותים > מוצרים

 

כשאנחנו מדברים על עמודי בלוג:

עמוד בית > עמוד בלוג ראשי > פוסטים

 

בדיוק בגלל זה חשוב לתכנן את היררכיית התוכן ולהחליט מה חשוב יותר ומה פחות ואיזה ביטוי צריך להיות בולט יותר בתוך התוכן שקיים באתר. לא תמיד עמודי הבלוג של האתר שלך יהיו העמודים שיכוונו לחשיפה גבוהה, לא תמיד הם יכילו ביטויים אותם נרצה לקדם. בהרבה מאוד מקרים עמודי הבלוג (פוסטים) יהיו בנושאים כלליים יחסית בעולם התוכן של האתר שלך – ובתוך אותם עמודי פוסט אנחנו נטמיע קישורים פנימיים לעמוד הבית ולעמודי הקטגוריה שלך.

שני הדרכים הנכונות להטמיע קישורים פנימיים בעמודי האתר

קישור לעמוד אב: עמוד אב הוא עמוד שנמצא בדרך כלל בתפריט הראשי והוא כאמור נחשב בעיני גוגל לעמוד חשוב. פועל יוצא מכך הוא שמכל עמודי התוכן שעוסקים בדרך זו או אחרת באותו נושא מרכזי, יש להוציא קישור פנימי לאותו עמוד.

לדוגמא, אם יש לך אתר שמציע מוצרי קנאביס רפואי והעמודים בתפריט הראשי כוללים: סוגי קנאביס, דרכי צריכה, אחוזי חומר פעיל, מחקרים חדשים בנושא קנאביס וכו', עמוד האב שאמור להכיל את כל אלה יכול להיות לצורך העניין 'מידע למטופל בקנאביס רפואי', ובכל פוסט שייכתב תחת הבלוג הזה יש להטמיע קישור לעמוד האב.

קישור לעמוד מקביל בתוכן: קישור פנימי לתוכן המקביל יגרום לגולש להמשיך ולקרוא ולהעשיר את הידע שלו ולקבל יותר ערך מוסף, וזה בדיוק התפקיד של קישור פנימי לעמודי תוכן מקבילים. מדובר בקישור אותו מטמיעים באתר שעוסק בתחום ספציפי אך שהוא אינו היחיד בנושא. אם ניקח את הדוגמא הקודמת, מאמר שמסביר איך בוחרים קנאביס רפואי בבית מרקחת בפעם הראשונה, יכול לקשר למאמר שמסביר איך נכון ליטול את הטיפול בקנאביס הפעם הראשונה.

תגיות מטא (Meta Tags)

תגיות מטא הן הכותרת הראשית וכותרת המשנה אשר מוצגות בתוצאת החיפוש במנוע החיפוש:

תגיות מטא

הייעוד של הכותרות הוא כמובן לחסוך לגולשים את הטרחה המיותרת של כניסה לכל תוצאה ותוצאה בעמוד ביחס לחיפוש מסוים. כותרות המטא מאפשרות לגולשים להבין איזו תוצאה מצפה להם בתוך העמוד ולחפש בעצם את התוצאה הרלוונטית ביותר עבורם מתוך תוצאות החיפוש.

מה החשיבות של כותרות מטא לקידום העמוד?

התשובה לשאלה הזו מתחלקת לשני חלקים: הפעולה אותה אנו מבצעים על הגולשים, והפעולה אותה אנו מבצעים על אלגוריתם החיפוש בעזרת כותרות המטא.

הפעולה המתבצעת על הגולשים

הגולשים, כאמור, לא יכנסו לכל עמוד ועמוד בתוצאת החיפוש, הם יחפשו את התוצאה הרלוונטית ביותר עבורם ויכנסו אליה. איך הם יודעים איזו תוצאה היא הרלוונטית ביותר עבורם? מקדם אתרים שמקטין ראש יגיד לכם 'כמה שיותר מילות מפתח', כאילו שהגולשים הם בעצמם רובוטים שעושים בחירות בחיים על פי כמות הפעמים שדוחפים להם מסר מסוים.

אז לא, זה לא עובד ככה, אנשים לא ילחצו על העמוד שלך אם הוא 'יצעק' עליהם הכי חזק, הם יבחרו בו אם הוא ייתן להם הבטחה שתבלוט מעל כל השאר. מה הכוונה? למשל – מחיר זול אם מדובר במוצר או שירות, שעות עבודת גמישות אם מדובר בבעל מקצוע והסמכות מיוחדות (בוגר מצטיין של הפקולטה לרפואה של הרווארד) אם מדובר בשירות רפואי).

מילות המפתח הן כמובן חשובות, בלעדיהן לא בטוח שגוגל יבין שהעמוד שלנו עוסק בנושא מרכזי מסוים, אבל גם גוגל וגם הגולשים ממש לא צריכים ולא מעוניינים לראות את התוצאה הבאה (להמחשה בלבד):

מילות החיפוש: רופא שיניים

תוצאה:

כותרת מטא – רופא שיניים: שירותי רופא שיניים | מומחה ברפואת שיניים

תיאור מטא – רופא שיניים שמספק שירותי רפואת שיניים רבים. הגיע הזמן להפסיק לחפש רופא שיניים, כי רפואת שיניים זה אנחנו ואנחנו זה רפואת שיניים. שיניים. רופא שיניים. רפואת שיניים. מרפאת שיניים.

אני מדגיש ככה לא כותבים כותרות מטא. הסיכוי שגוגל ייתן לתוצאה כזאת מקום בעמוד הראשון הוא אפסי, וזה מהסיבה הברורה – אף אחד לא ילחץ עליה. אז מה גוגל אוהב? בואו נשאל אותו. חיפשתי 'רופא שיניים' בגוגל:

דוגמאות לתגיות מטא במנוע החיפוש

הפעולה המתבצעת על גוגל

מהתוצאות שעלו ביחס לחיפוש, אנחנו יכולים להבין מה אנשים מחפשים כשהם כותבים בגוגל 'רופא שיניים'. התוצאה הראשונה היא מידע כללי, וזו מהסיבה שמי שמחפש רופא שיניים כנראה רוצה לדעת מה מחכה לו באופן כללי כשהוא עומד לבקר אצל רופא שיניים, אולי בפעם הראשונה מזה שנים. התוצאה השנייה והשלישית כבר מובילות לרשימת רופאי שיניים מומלצים באזור מסוים (תלוי באזור בו מתבצע החיפוש). התוצאה הרביעית היא מדריך – How To, מה שמלמד אותנו שאנשים רוצים לדעת איך לדעת איך נכון לבחור רופא שיניים ושאר התוצאות בעמוד הראשון הן של חיפוש כללי של רופאי שיניים. תוצאה אחת – התוצאה השישית, היא של מרפאת שיניים, כלומר אתר שמי שעומד מאחוריו נותן שירותי רפואת שיניים.

מה אנחנו יכולים ללמוד מהתוצאות האלה? קודם כל, שלא חייבים להיות רופאי שיניים כדי להופיע במקומות הראשונים בגוגל ביחס לחיפוש 'רופא שיניים'. אבל הדבר השני, והחשוב יותר עבורנו, בטח כשאנחנו מדברים על כותרות מטא, הוא – הבנת הצורך של הגולשים ביחס לחיפוש מסוים והתאמת נוסח הכותרות בהתאם לאותו צורך (ובהתאם כמובן לתוכן העמוד עצמו).

התאמה שכזאת, תוך הבלטת הייחודיות של עמוד כזה או אחר באתר שלך, יוכל לסייע בקידום העמוד למקומות הראשונים בגוגל. אז נכון, כותרות מטא לא יגרמו לאתר שלך להגיע למקום הראשון והם גם לא מהווים איזה שהוא אלמנט ליבה עליו האתר שלך יקום או יפול (האלגוריתם של גוגל יודע לנסח כותרות מטא משל עצמו לעמוד שלך, אם הוא חושב שיש בו משהו שאנשים מחפשים ושלא כללת בניסוח המקורי אותו הצעת לגוגל), אבל כותרות מטא יכולות בהחלט לעזור לך למשוך את הגולשים ללחוץ על התוצאה שתוביל לאתר שלך, מה שיעלה את כמות הכניסות, יגדיל את סמכות האתר שלך בגוגל ויעזור בצורה ישירה וגם בעקיפין – להזניק את האתר שלך קדימה.

אופטימיזציה לצד הטכני של האתר

מהירות האתר

אחד המרכיבים המרכזיים המשפיעים על דירוג האתר הוא מהירות טעינת האתר. כדי לדעת באיזו מהירות האתר שלך נטען, אפשר להשתמש בכלי העזר של גוגל.

בדיקת מהירות האתר

פשוט מכניסים את כתובת ה – URL הראשי של האתר ובודקים את מהירות טעינת האתר במחשב השולחני ובנייד. כשמכניסים את כתובת ה – URL של האתר מקבלים כל מיני נתונים על תקינות קוד האתר.

page speed insights

כשגוללים עוד קצת למטה רואים את הציון המתבסס על מהירות טעינת האתר. אם הציון נמוך יש לפנות למתכנת או לחברה שבנתה עבורך את האתר.

ציון זמני הטעינה דרך הכלי של גוגל

תקינות הקוד

יש הרבה מה להגיד על נושא תקינות קוד האתר בכל הנוגע לאופטימיזציה ולקידום האתר בגוגל, אבל אנחנו לא בקורס תכנות ואני לא מתכוון להעביר לך תכנים שלא יהיה לך מה לעשות איתם. אז מה בכל זאת חשוב לדעת על תקינות הקוד באתר:

אתר מאובטח: כתובת האתר צריכה להתחיל ב – https:// כלומר, מה שאומר שהאתר מאובטח. מנועי החיפוש יעדיפו להפנות את המשתמשים לאתרים מאובטחים, כך שזה פחות או יותר הבסיס לקידום אתר. האתר שלך לא מאובטח? לפנות כמה שיותר מהר למתכנת או לחברה שבנתה את האתר ולדרוש מהם לשנות את זה.

התאמה למובייל: אני לא חושב שיש הרבה מה להוסיף בעניין. אם האתר לא מותאם למובייל, לפנות כמה שיותר מהר למי שאחראי על הצד הטכני של האתר.

מפת אתר: כדי לעזור לגוגל לסרוק את האתר שלך בצורה נכונה (בעיקר מבחינת היררכיה), חשוב לשלוח לגוגל מפת אתר (sitemap). כדי לבדוק אם יש לך מפת אתר ואם גוגל יודע על כך, יש להיכנס לחשבון ה – Google Search Console שלך ולהיכנס ל – מפת אתר.

google search console

אם מצב העניינים נראה כך כמו בתמונה הבאה, הכל בסדר. אם לא, אז עליך לפנות למתכנת או לגורם שמנהל עבורך את האתר ולבקש לעדכן מפת אתר בגוגל:

הוספת מפת אתר

בדיקת שגיאות בקוד האתר: גם את הפעולה הזו ניתן לעשות בעזרת Search Console המספק לך נתונים לגבי שגיאות שגוגל מזהה באתר ובתוצאות החיפוש.

בדיקת שגיאות בגוגל קונסול

 

צריך עזרה בקידום האתר שלך בגוגל? אפשר להשאיר פרטים כאן, או להתקשר אלינו, ואנחנו ב – WEBLINKS נשמח לעזור.

מאור סוויסה

מאור סוויסה, מנכ"ל וובלינקס ומומחה קידום אתרים עם נסיון של מעל ל 10 שנים בשיווק הדיגיטלי אשר ילווה אתכם במסע לעבר ההצלחה שלנו. אני נשוי ואבא לשלושה בנים, אומרים עליי שאני מבין באוזניות יותר מהמהנדסים שמייצרים אותם אבל אני אומר שאני פשוט אוהב לשמוע את המוזיקה שלי באיכות הכי טובה שיש, אני יודע לנתב את האמביציה שלי גם לעולמות המקצועיים. 

לאורך השנים צברתי מומחיות בכל האלמנטים שקשורים לעולמות קידום האתרים ולמעגלים המקיפים מתוך הבנה שקידום אתר זה כמו רכב שחייב 4 גלגלים כדי להצליח – מקדם אתרים מקצועי, מתכנת תותח, איש תוכן מעניין שיודע להעביר רעיון, ושיתוף פעולה אמיתי וכנה עם הלקוח.

תוצאות