חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האלגוריתם של גוגל: איך זה עובד

דף הבית » מאמרים
האלגוריתם של גוגל

תוכן עניינים

גוגל, עד כמה אתם מכירים לעומק את מנוע החיפוש מספר אחת? קבלו מידע מעניין על האלגוריתם של גוגל שהוא גלגל השיניים שמניע אותו.

האלגוריתם של גוגל משפיע על כל מי שמשתמש בגוגל, כגולשים או כצרכנים והן כבעלי עסקים, עצמאים או פרילנסרים. והרי מי מאיתנו בעצם לא נעזר במנוע החיפוש הזה (והרבה)? הפעם החלטנו להרים את המסך מאחורי האלגוריתם, שהוא בעצם הבסיס שעומד מאחורי תוצאות החיפוש, בכל פעם שאנו רוצים למצוא דבר כזה או אחר. אם אתם רוצים לדעת איך זה עובד, המאמר העשיר שלפניכם יעזור לכם בכך.

האלגוריתם של גוגל, אז מה בעצם סוד הקסם שלו?

נתחיל עם הקדמה קצרה. כולנו מכירים את גוגל, מנוע החיפוש הפופולרי בעולם ולמעשה גם אחד האתרים הפעילים ביותר, אם לא הפעיל ביותר. סוד הקסם וסוד ההצלחה של מנוע החיפוש הזה טמון בכך שאנו יכולים לציין מה אנחנו מחפשים, מה מעניין אותנו ומה אנחנו רוצים, ובתגובה נקבל רשימה עצומה של אתרים, בסדר מאורגן של רלוונטיות. במילים אחרות, סוד הקסם של גוגל טמון בכך שהוא יודע להחזיר לנו כתשובה על שאילתה כזאת או אחרת, את אתרי האינטרנט הרלוונטיים עבורנו. וזה לא דבר של מה בכך, הרי אם נתייחס לאינטרנט בתור מאגר עצום של תכנים, מידע, עסקים, בלוגים ועוד אתרים מכל הסוגים, יש כאן אתגר. יש כיום אין ספור עמודי אינטרנט ואתרים, ובכל רגע מוקמים עוד. האתגר שאותו בעצם גוגל ביקשה ועדיין מבקשת לעמוד בו, הוא לאפשר לכולנו למצוא את התכנים, המידע או המוצרים הנדרשים לנו. בזכות העובדה שהאלגוריתם של גוגל פועל היטב, כולנו ממשיכים להשתמש במנוע החיפוש המוביל.  

 האלגוריתם של גוגל


 

אלגוריתם חזק, אך עד כמה הוא מהיר?

האלגוריתם של גוגל עובד מאחורי הקלעים. כמשתמשים שמחפשים תוכן או כבעלי עסקים שרוצים להיות מוצגים בגוגל במקום גבוה, אנו לא רואים את האלגוריתם בעיניים. ולמרות זאת אנו רואים שהוא עובד היטב, שכן תוצאות החיפושים שלנו מוצגים לנו בתוך חלקיקי שנייה. הרגלי השימוש ברשת דורשים מהירות. גוגל בנתה וממשיכה לשכלל את האלגוריתם שלה, על מנת שיספק תוצאות מהירות, אך באותו הזמן גם אמינות ומדויקות. בחוויה של כולנו, זה פשוט עובד ואנו מתייחסים לתוצאות החיפוש הגבוהות ביותר כאל האינטרנט בכבודו ובעצמו. מחקרים מראים כי הרוב המוחלט של הגולשים ניגשים אך ורק לתוצאות החיפוש העליונות ביותר. כל האתרים שמופיעים בתוצאות החיפוש בדפים שמעבר לדף הראשון או השני, אינם רלוונטיים בתפיסת המשתמשים.

אפשר להבין זאת בקלות, אם נריץ לדוגמא חיפוש פשוט – "אופניים". תראו כמה תוצאות מצא האלגוריתם של גוגל בין רגע – מעל עשרה מיליון תוצאות! והכל בתוך פחות משניה. כשגוגל מוצאת כל כך הרבה תוצאות, אין פלא שלגולש אין עניין לשוטט באלפי העמודים שהניב החיפוש. מטבע הדברים, הגולשים יכנסו לאחד מהאתרים הראשונים שהניב האלגוריתם. וזה רק מראה עד כמה כוח יש לגוגל ועד כה ההשפעה הסמויה הזאת של האלגוריתם המשוכלל, כל כך חזקה.

 חיפוש ביטוי במנוע החיפוש גוגל

האלגוריתם מדרג את האתרים על סמך מאפיינים שונים

על מנת שמנוע החיפוש יעבוד בצורה טובה, בנתה גוגל אלגוריתם שיודע לדרג את האתרים. בין היתר, הוא מדרג את האתרים על פי מידת רלוונטיות והתאמה לכל חיפוש, אך זה לא הכל. גוגל מחויבת לקדם את בטיחות הגלישה ברשת, ולכן הדירוג כולל בתוצאות הגבוהות אתרים אמינים, שמקפידים על בטיחות גלישה, ממשק משתמש נוח. האלגוריתם יודע להתייחס לסוג הדפדפן של הגולשים. ובמיוחד כאשר הגלישה נעשית ממכשיר נייד, דירוג האתרים מתייחס אפילו למיקום של המכשיר (כלומר של הגולש). לדוגמא, מי שמשוטט בבאר שבע ומחפש אופניים, יוצגו לו חנויות אופניים באזור באר שבע. אך דירוג האתרים מתייחס גם לגורמים נוספים, למשל העדכניות של המידע. אתרים שאינם מתעדכנים באופן שוטף, נדחקים בדירוג והאלגוריתם מייחס להם ערך נמוך יותר.

חשוב להבין שהדירוג של האתרים לא בא לידי ביטוי בציון כזה או אחר. הדירוג מתבטא בצורת ההצגה של האתרים על המסך. האתרים הראשונים ביותר, נתפסים על ידי האלגוריתם כאלה שמתאימים ביותר לחיפוש הנוכחי, של הגולש הספציפי. בחיפוש שהצגנו, של אופניים, יוצגו תוצאות הגיוניות לאור החיפוש, של חנויות למכירת אופניים. אך מכיוון שהביטוי כולל מילה אחת בלבד, יופיעו גם תוצאות חיפוש נוספות, שעשויות לעניין את הגולש. כמו כן, גוגל שמספקת ערך רב לעסקים מסחריים, גם מספקת ערך לגולשים בכך שהאלגוריתם מחפש ומוצא גם סיפורים וחדשות, שיכולים לעניין את הקורא. במקרה זה, מוצגים שלל סיפורים וחדשות הקשורים באופן כזה או אחר, עם אופניים.

מאפיינים חשובים לדירוג של גוגל

 

 

איך מתחיל לעבוד האלגוריתם של גוגל

רוב החיפושים באינטרנט כיום, נעשים על ידי הקלדה של מילים ספורות ומקסימום משפט קצר. כלומר, האלגוריתם של גוגל מתחיל לעבוד כשהוא מנתח את המילים שבהן משתמש הגולש. אלה הרמזים למה שהגולש מחפש, כדי למצוא דבר המעניין אותו או נחוץ לו. האלגוריתם מנסה להבין מה הגולש רוצה, על מנת להתאים לו את תוצאות החיפוש הרלוונטיות עבורו.

כמו כן נעשה ניסיון לזהות את המשמעות שמאחורי המילים, שכן הרבה פעמים יש יותר מדרך אחת לחפש מידע מסוים. לדוגמא, האלגוריתם עשוי לעמוד מול חיפושים כגון "אופניים למכירה" או "קניית אופניים". בנוסף, האלגוריתם שלא מפסיק להשתכלל גם יודע לזהות שגיאות כתיב ואף להציע תיקון שיקל על החיפוש. ישנה התייחסות למילים נרדפות, לביטויים ואף לצורות חיפוש מקוצרות, שהרבה גולשים משתמשים, אפילו אם אינן תקינות בעברית. הנה לדוגמא תוצאות החיפוש לשגיאה מכוונת – "עופניים" במקום אופניים. אפשר לראות שהאלגוריתם מספיק חכם בשביל לזהות שככל הנראה מדובר בשגיאת כתיב. תוצאות החיפוש נותנות רשימה של אתרים הקשורים לנושא "אופניים".


 

איך האלגוריתם של גוגל יוצר התאמות בין תוצאות לחיפוש

החזון המוצהר של גוגל, הוא לאתר עבור הגולשים את האתרים שיספקו את המענה הטוב ביותר, בהתאמה למה שהם מחפשים. לצורך כך, האלגוריתם לוקח את ביטוי שהלקוח מחפש, וסורק בעזרתו דפי אינטרנט שונים. כאמור הסריקה הזאת נעשית מאוד מאוד מהר, אך היא עדיין מקיפה ביותר. נעשית סריקה ששמה דגש על מקומות מרכזיים באתרים. לדוגמא, אתר שהביטוי (במקרה שלנו, זו מילה יחידה) "אופניים" מופיע אצלו בכותרת מטא של עמוד מרכזי, נתפס כיותר רלוונטי מאתר שהביטוי לא מופיע בכותרת המטא. כמו כן נבדקת הימצאות של הביטוי בדפים שונים בכל האתר, בתוך מאמרים, בכותרות ראשיות ומשניות ועוד. אבל זה לא הכל.

האלגוריתם הוא מערכת פעילה שבודקת הרגלי גלישה הרלוונטיים לאתרים שונים. לדוגמא, אתר שמכיל מטא כותרת או מאמר שבו מוזכרת המילה אופניים, עשוי להיות לא רלוונטי באופן מעשי. הדבר נבדק על ידי האלגוריתם על בסיס סטטיסטיקות של גולשים רבים. אם גולשים שחיפשו "אופניים" נכנסו לאתר מסוים אך נטשו אותו מהר, זה מוריד את הרלוונטיות שלו. ככל שיותר גולשים נשארים באתר לאורך זמן כתוצאה מתוצאת חיפוש שאליה נכנסו, כך הדירוג של האתר עולה. בעצם, האלגוריתם מסיק על פי התנהגות גולשים, אילו אתרים אכן יתאימו למילות חיפוש מכל סוג.

זיהוי טיב התוכן

על פי פרסומים של גוגל, האלגוריתם שלה יודע לזהות בצורה טובה לא רק את קיומם של מילות מפתח וביטויי חיפוש. שיפורים שונים ועדכונים העניקו לו את היכולת להפריד בין תוכן שנתפס כאיכותי לבין תוכן שנתפס כנמוך או גרוע. הדבר נעשה לדוגמא על ידי זיהוי שפה קלוקלת, אך גם מעבר לכך. בעבר, לדוגמא, מקדמי אתרים שרצו לעגל פינות, הטמיעו באתרים תכנים המון ביטויי מפתח. זה נקרא בשפה מקצועית – צפיפות גבוהה של ביטויים. לקורא טבעי, זה ברור שאלה תכנים לא נעימים לקריאה ולרוב לא מועילים. כיום, האלגוריתם יודע לזהות בצורה טובה, צפיפות מילים שחורגת מהטעם הטוב. וכאמור, לכך אפשר להוסיף אינדיקציות נוספות של התנהגות גולשים. בכל מקרה חשוב תמיד להעזר במומחה קידום אתרים על מנת להבטיח לעצמכם עבודת SEO איכותית ונטולת ספאם.

האלגוריתם שלומד את הגולש

האלגוריתם של גוגל הינו מערכת טכנולוגית מקיפה, מורכבת, ואף אחד מחוץ לגוגל לא מכיר אותו במאת האחוזים. יחד עם זאת, על פי מחקרים וגם על פי דיווחים של גוגל עצמה, אפשר ללמוד עוד לא מעט דברים. לדוגמא, האלגוריתם במובנו הנוכחי לומד את הגולשים ולומד את המכשירים. הוא יודע מתי חיפוש נעשה ממכשיר נייד ומתי לא. הוא יודע לבדוק את היסטוריית החיפושים, ולהתייחס לאתרים דומים אחרים, שבהם ביקר הגולש. זאת אומרת שבהחלט יתכן ששני גולשים ישתמשו בביטוי חיפוש זהה, ותוצאות החיפוש שכל אחד יקבל יהיו מסודרות בסדר שונה. במילים אחרות, מדובר על עבודה דינאמית, שמביאה בחשבון הרבה הרבה גורמים ונתונים במקביל.

למה האלגוריתם ממשיך להתפתח

מומחים בקידום אתרים מסבירים כי האלגוריתם של גוגל ממשיך להתפתח עוד ועוד. התהליך הזה טבעי ומתבקש, משום שהמטרה של מנוע החיפוש היא לשפר עוד ועוד את תוצאות החיפוש והרלוונטיות עבור הגולשים.

בעבר, ניתן היה יחסית בקלות "לעבוד" על האלגוריתם. היו בעלי אתרים שהשתמשו בתכנים משוכפלים, בצעד שאיננו אתי או מוסרי, כדי לטפס בתוצאות הדירוג. תכנים באיכות נמוכה הופיעו לא מעט בתוצאות חיפוש גבוהות. כיום הדברים נראים אחרת. האלגוריתם אוסף מידע נרחב ובמהירות, ואופטימיזציה של אתרים צריכה להיעשות בתבונה, בחוכמה ובצורה אתית.

אפשר כמובן לבצע צעדים שונים שעוזרים לאתר לעלות בדירוג של גוגל, אולם הם צריכים להיות מהותיים. למשל, לשלב מילות מפתח, עם מאמרים בעלי תוכן וערך לגולש. מומלץ להשתמש בתכנים מקוריים ולהוסיף לאתר פיצ'רים שהופכים את האתר לנעים לעין, נוח לשימוש ולכן – כזה שמעודד גולשים להישאר בו יותר זמן.

האלגוריתם ממשיך להתפתח, על מנת לסייע לגולשים ולאפשר איתור מידע רלוונטי, בשלל דרכים. לדוגמא, ניתן לבצע חיפוש ספציפי של תמונות. הנה מה שקיבלנו תחת החיפוש "אופניים":

תוצאות חיפוש

 

באותו אופן ניתן לבצע חיפוש על בסיס מפות ומיקומים. שהרי בל נשכח שגוגל איננה רק מנוע חיפוש מצליח אלא גם מספקת שירותים משלימים כגון גוגל מפות.

השורה התחתונה

באינטרנט אין ספור דפי תוכן ואתרים. מנוע החיפוש של גוגל הפך לדרך הנפוצה ביותר לאתר מידע ברשת, בין אם למטרות פנאי ובידור, בין אם למטרות רכישה ובין אם לכל מטרה אחרת. האלגוריתם המשוכלל יודע להתייחס לשלל נושאים במקביל. הוא יודע לזהות מילים וביטויים. הוא יודע לזהות מיקום מכשירים. הוא יודע להתייחס להיסטוריית הגלישה ולאופן שבו מתייחסים גולשים לאתרים, לאחר שנכנסו אליהם.

על ידי שיפור חווית גלישה, שיפור מהירות האתר, שימוש במילות מפתח וטכניקות שונות של SEO (אופטימיזציה של מנועי חיפוש), אפשר להרים למעלה את הדירוג של אתר בגוגל. קידום אתרים מקצועי הינו מתמשך וחייב להתייחס לאופן שבו האלגוריתם עובד, לשכלולים שלו ולכל ההיבטים שאותם ציינו לפניכם.

 

צריכים קידום אתרים אורגני שמבין לעומק את האלגוריתם של גוגל וכל מה שמסביב? WEBLINKS, אתם מוזמנים להתייעץ איתנו בטלפון: 050-7789-069

 

מאור סוויסה

מאור סוויסה, מנכ"ל וובלינקס ומומחה קידום אתרים עם נסיון של מעל ל 10 שנים בשיווק הדיגיטלי אשר ילווה אתכם במסע לעבר ההצלחה שלנו. אני נשוי ואבא לשלושה בנים, אומרים עליי שאני מבין באוזניות יותר מהמהנדסים שמייצרים אותם אבל אני אומר שאני פשוט אוהב לשמוע את המוזיקה שלי באיכות הכי טובה שיש, אני יודע לנתב את האמביציה שלי גם לעולמות המקצועיים. 

לאורך השנים צברתי מומחיות בכל האלמנטים שקשורים לעולמות קידום האתרים ולמעגלים המקיפים מתוך הבנה שקידום אתר זה כמו רכב שחייב 4 גלגלים כדי להצליח – מקדם אתרים מקצועי, מתכנת תותח, איש תוכן מעניין שיודע להעביר רעיון, ושיתוף פעולה אמיתי וכנה עם הלקוח.

תוצאות