חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניהול מוניטין

דף הבית » ניהול מוניטין

אמרו חכמים – טוב שם משמן טוב. כלומר, שמו הטוב של האדם הוא נכס חשוב ביותר. כדי לבנות שם טוב ברמה האישית, נדרש זמן רב ומאמץ. כדי להרוס שם טוב, לא צריך יותר מאשר פעולה פזיזה או אפילו טעות תמימה. וזה נכון אפילו יותר כאשר מדובר על מוניטין עסקי ברשת. כיום, כאשר עסקים חשופים מתמיד באינטרנט, אפשר בקלות לחטוף שיימינג או להתמודד עם ביקורות רעות או שמועות שמתרוצצות אונליין. איך אפשר להתמודד עם הצרה הזאת? הניסיון מלמד שהדרך הכי יעילה נקראת ניהול מוניטין. נסביר פעם אחת ולתמיד כל מה שחשוב לדעת על כך, מה זה אומר, איך עושים את זה ומתי זה חיוני. כמו כן, נסביר עד כמה הנושא הזה נפוץ ונדרש, ומה עושים אם מישהו נוקט במדיניות של שיימינג נגדכם. מוכנים? בואו נצא לדרך.

איך יודעים האם זה הזמן לניהול מוניטין?

לענייננו, המונח ניהול מוניטין מתייחס בעיקר למאגר העצום והגדול של מידע ישיר שנוגע אליכם או לעסק שלכם, ברחבי הרשת. יש דרך מאוד פשוטה לדעת האם זה הזמן הנכון להיעזר באיש מקצוע לצורך ניהול המוניטין שלכם. רשמו בגוגל את שם העסק שלכם, את שם המותג שלכם, את השם שלכם או את שמו של מנהל בכיר בעסק שלכם. במידה ומצאתם תוצאות חיוביות או לכל היותר ניטרליות (עובדות יבשות), מצבכם נהדר וזו לא הגזמה. המוניטין שלכם לכל הפחות סביר או אפילו טוב מאוד בשלב הזה. אבל אם מצאתם תוצאות שליליות, זה מקרין באופן מובהק על התוצאות העסקיות העתידיות שלכם. תוצאות שליליות ברשת יכולות להפוך לפרסומת שלילית וצריך להתמודד עם זה ולא לטמון את הראש מתחת לשטיח.

נזכור כי האינטרנט בכלל וגוגל בפרט הם כמו חלון ראווה או לוח מודעות גדול. אם מידע זדוני נכתב עליכם, זה אומר שלא רק אתם רואים אותו ולא רק כמה לקוחות בודדים נחשפים אליו. זה אומר שבתוך זמן קצר, מאות אנשים, אולי אפילו אלפים ואף הרבה יותר, יחשפו לדברים הלא רצויים הללו. עשוי להיווצר אפקט אקספוננציאלי, בשל שיתופים ואזכורים נוספים. אבל למרות שזה נשמע בעייתי, בלשון המעטה, יש מה לעשות כדי להתמודד.

אז ככה, הבשורות הטובות שניתן לבצע לא מעט צעדים, על מנת להפוך את הקערה על פיה. ניתן ליזום מהלכים שיחזקו את המוניטין ויחזירו את השם הטוב שלכם. ולא, בשביל זה אתם לא צריכים לפנות לעורך דין ולהגיש תביעות על ימין ועל שמאל. יש צעדים הרבה יותר יעילים ומהירים לביצוע. אלה פתרונות שחלקם אפשריים לביצוע על ידיכם באופן אישי וחלקם יכולים להתבצע בשיתוף אנשי מקצוע. כך שלא משנה מול מה אתם מתמודדים, יש מה לעשות. זה נכון למשל אם אתם מתמודדים עם משבר בגלל פרסום שמגיע מלקוח נקמני (שלא היה מרוצה בגלל מוזיקה שהושמעה במסעדה שלכם). זה נכון אם אתם מתמודדים עם מתחרה שמפרסם שקרים ברשת, על סוכנות הביטוח שלכם. זה נכון אם עיתונאי מפרסם כתבת תחקיר חד צדדית ומבלי לבקש את תגובתכם. בכל המקרים הללו וגם במקרים רבים אחרים, לא צריך לקפוא ויש מה לעשות.

עד כמה נדרש ניהול מוניטין?

יתכן שבשלב הזה אתם סבורים שניהול מוניטין הוא משהו שנמצא בשוליים. כלומר משהו שאמנם קיים אבל זה לא במיינסטרים. לפני שנמשיך, שווה לשאול, האם זה אכן המצב ואיך אפשר לבדוק את זה? האמת היא שאין סטטיסטיקה רשמית של מספר העסקים, אנשי העסקים והארגונים שנעזרים בשירות מהסוג הזה באופן שוטף או מפעם לפעם. אבל יחד עם זאת, זה לא משהו שקשה מדי לבדוק. על מנת לבדוק עד כמה יש בכך צורך ועד כמה זה נדרש כיום, שימו לב לבדיקה שערכנו בגוגל, תחת הביטוי הנבחר – ניהול מוניטין בגוגל. אם מתחשק לכם אתגר קטן, נסו לנחש את התוצאה לפני שתראו בעצמכם.  ניסיתם לנחש? עכשיו המשיכו הלאה.

ניהול מוניטין באינטרנט

כפי שעיניכם הרואות, תחת הביטוי הזה איתר מנוע החיפוש הפופולרי והמפורסם ביותר שכולנו מכירים, יותר מ-100 אלף תוצאות! אגב, שימו לב לנתון המרשים של מהירות עיבוד הנתונים. גוגל מצאה את כל זה בתוך קצת יותר מחצי שנייה. המסקנה היא שלא רק שניהול מוניטין זה לא עניין שנמצא בשוליים, אלא שזהו פתרון למציאות קיימת ואפילו די רחבת היקף. הרבה אנשים, גופים, ארגונים ואפילו עמותות מתמודדים עם המציאות הזאת. אם זה קרה גם לכם או שאתם חוששים שאולי תעמדו מול מציאות כזאת בעתיד, מומלץ שתמשיכו לקרוא עד הסוף ותבינו את כל ההיבטים החשובים, מה לעשות, איך להגיב ומה נחשב לפחות יעיל.

איך נראה מוניטין שלילי ברשת?

אם צצות תוצאות שליליות בחיפושי גוגל על שמכם או על שם העסק, נסביר בהמשך איך אפשר להתמודד איתם. אך תחילה נדגים איך בעצם נראה מוניטין שלילי ברשת, הלכה למעשה:

  1. ביקורת שלילית עסקית מובלטת – לא כל ביקורת היא סוף העולם, אבל יש מקרים שביקורת עלולה להיות מזיקה מאוד. למשל, אם בעמוד הראשון של גוגל מובלטת ביקורת שלילית על העסק, זה מוריד מאוד מערך השם הטוב שלכם. זה לא משנה שקיבלתם לפני כן מאה ביקורות טובות, אם ביקורת שלילית בולטת מאוד, את זה הגולשים רואים עכשיו ואת זה הם זוכרים ועלולים להעביר הלאה.
  2. מאמר עיתונות בלתי מחמיא – אם תחת שם העסק שייסדתם, העסק שאתם מנהלים או אולי תחת שמכם האישי מוצג מאמר עיתונאי שסוקר אתכם מזווית לא מחמיאה, זה פוגע במוניטין ובשם הטוב שלכם. יותר מזה, במידה והכותרת של המאמר הינה בעלת קונוטציה שלילית, זה לא משנה שבתוך המאמר יש גם היבטים חיוביים שמציגים אתכם באופן חיובי. כותרת סנסציונית עלולה לגרום לכם נזק רב שישפיע על המכירות שלכם ועל התהודה הציבורית אודותיכם.
  3. פרסום של פסק דין – תביעות לדין הן חלק מהמציאות העסקית. זה חלק לגיטימי מהמציאות, אבל לפעמים זה יוצא מכל פרופורציה ופוגע מאוד בשם העסק. הרבה עסקים חווים מציאות שבה שמם מוזכר במסגרת התמודדות משפטית. במציאות העסקית, ללא מעט בעלי עסקים יש יריבים ויש גופים אחרים שעלולים להגיש תביעה. פרסום קיומו של משפט או פסק דין, שמופיע באתרי פסקי דין ידועים או בזירות אחרות ברשת, עשוי להזיק למוניטין במידה בלתי מבוטלת. אפילו אם מדובר בתביעה משפטית אחת שהגיע לבית המשפט בעשר שנים, הגולשים עשויים ליחס לכך הרבה יותר משמעות מכפי שהדברים קורים במציאות.
  4. פוסטים שליליים ברשת החברתית – אם גוגל מפנה זרקור לעבר ידיעות המספרות על פוסטים פוגעניים שמזיקים לכם, זה גורם לכך שהתהודה תתפשט מהר מאוד. זה נכון גם כאשר סרטונים בעלי נופך שלילי, נקשרים עם שמכם או עם שם העסק. נשוב ונזכיר כי אפשר להתמודד עם זה, בזמן הנכון וברגע אמת (בהמשך נבהיר יותר, כיצד להתמודד כראוי).
  5. פרסומים שקריים או זדוניים מחברות מתחרות – אם יש לכם מתחרים עסקיים, הם עלולים לנקוט בצעדים לא אתיים כנגדכם. לכל בכל הזירות ואף לא בכל העיתונים, בודקים כל ידיעה בשבע עיניים לפני שמפרסמים. בפרסומי און ליין, היד כיום מאוד קלה על ההדק (בניגוד למה שמקובל בעיתונות הכתובה המודפסת). על כל פנים, אם מישהו דואג לפרסם פרסומים פוגעניים, אפילו ללא גרעין של אמת, הם מזיקים מאוד. במיוחד כאשר הפרסומים הפוגעניים הללו מקבלים מקום מרכזי בתוצאות חיפוש גוגל.
  6. כדאי לשים לב שלפעמים כאשר מדובר בחברה ידועה שפורסם אודותיה מידע לא נכון, הוא עלול לעורר סחף מסוים. לדוגמא, ידיעה קטנה ושולית זוכה להדהוד ניכר והופכת למקור לידיעות מזיקות משוכפלות שהנזק שלהן עלול להיות ניכר. גם במקרים כאלה, ניהול מוניטין יכול לספק פתרון איכותי ומתאים.

מהו שיימינג עסקי ועד כמה הוא נפוץ?

שיימינג ברשת כבר מזמן איננו תופעה שמיוחדת אך ורק לילדים או ל"טרולים" ברשת, בפורומים מקוונים וכדומה. כולנו שמענו פה ושם את התופעה המכוערת של שיימינג ברשת, באין ספור הזדמנויות. ככלל, מדובר ברכילות, השמצות ופרסומים שליליים, שאין מאחוריהם אמת או שהאמת מסולפת. אנו מקווים שלא נפלתם קורבן לשיימינג עסקי תוקפני, אבל זה לא יהיה מפתיע אם הכרתם מציאות כזאת באופן אישי. לפני שנסביר איך מתמודדים עם המציאות הזאת על ידי שימוש אפקטיבי בשיטות של ניהול מוניטין, החלטנו לבדוק (פעם נוספת, נרתום לטובת הבדיקה את גוגל). ובכן, האם שיימינג עסקי באמת נפוץ כפי שמשערים.

שיימינג עסקי ברשת

ניתן לראות כי בתוך פחות מחצי שניה אותרו לא פחות מ-27 אלף תוצאות של הביטוי הזה. אפשר להניח במידה סבירה של וודאות שיש לא מעט מקרים שלא מתועדים ברשת, מפני שלא כולם ששים לשתף או לספר שנפלו קורבן לעניין הזה. באופן די מובן, אנשים ועסקים ושנפלו קורבן לשיימינג או לרכילות מרושעת ברשת, יעדיפו להתמודד עם זאת בצורה אפקטיבית, אך מבלי להוסיף לפרסום השלילי הזה.

אגב, שימו לב ששיימינג או ביקורות שליליות הם אירועים שעלולים להיות קשים מבחינה עסקית, אך גם אירועים שהעסק יכול ללמוד מהם דבר או שניים. אם נתקלתם באופן אישי בתופעה הזאת על בשרכם, מלבד ניהול מוניטין מתבקש, שאלו את עצמכם האם יש גרעין של אמת בפרסומים או בשמועות. תמיד כדאי להפוך ביקורת, אם יש בה משהו ענייני אפילו במקצת, כמקור טוב למידה. ברמה האישית וברמה העסקית, הרי אף אחד לא מושלם. זה רעיון לא רע בכלל לשאול היכן כדאי להשתפר, מה ניתן לשנות, על מנת לצמוח ולהשתפר, הן כאנשים והן כארגונים. שיפור וחתירה לשינוי חיובי, לצד ניהול מוניטין אפקטיבי, מצמיחים אותנו כאנשים ומשפרים אותנו כארגונים.  

לדחוק את השלילי בעזרת קידום החיובי

כעת, נסביר כמה דברים מרכזיים, מה זה בדיוק אומר ניהול מוניטין. המשמעות היא באופן יזום לדחוק את כל המידע המזיק, השלילי, הפוגעני והרע, לקרן זווית. ישנם מקרים שבהם אפשר לפנות לאתרים מתחרים, ולבקש מהם בנימוס או בעזרת מכתב מעורך דין, להסיר מאמר פוגעני או לפרסם התנצלות. אבל הדברים הללו לא תמיד עובדים ובעיקר, הם לוקחים הרבה מאוד זמן. יש הרבה חשיבות לאופן פעולה נחרץ, מהיר וללא שיהוי. כולנו מודעים לעומס שמוטל על בתי המשפט ולכן, צריך להכיר תמיד דרכי פעולה חלופיות או לפחות נוספות, שיכולות לעזור.  

אפשר לחשוב על האינטרנט כעל הספר הכי גדול בעולם, שכל הזמן מוסיפים לו עוד ועוד עמודים. המידע החדש או האיכותי שמתווסף, לא מוחק את העמודים הוותיקים, אבל הם פשוט זוכים לפחות תשומת לב. אם כרגע המידע השלילי אודותיכם או אודות העסק שלכם מושך יותר מדי תשומת לב, אפשר לדאוג לכך שיפורסם מידע אחר. מידע חיובי או לעיתים עובדתי ניטרלי, שימשוך הרבה יותר תשומת לב ציבורית. אלה דפי האינטרנט שלעברם נרצה להפנות את הזרקור. אותם נרצה שגוגל תאתר. לשם נרצה שגוגל תפנה את הגולשים שמתעניינים במוצר שלנו, במותג שלנו, בחברה שלנו.

אך לא מספיק למלא את האינטרנט במידע מסחרי, עסקי, שיווקי או עובדתי, שמקשר אתכם עם דברים חיוביים. צריך לדאוג לכך שהדפים החדשים הללו יקודמו בצורה טובה. אם המידע החדש לא יקודם בצורה מספקת, הוא לא יצליח לעקוף את המידע הפוגעני והמזיק. כאשר המידע החדש יקודם על ידי מומחי קידום ו-SEO, הוא יבוא על חשבון המידע המזיק.

דוגמא טובה לניהול מוניטין בגישה חיובית

סוגים שונים של תכנים איכותיים, חיוביים ומועילים לקורא, יכולים לשחק לטובתכם במסגרת ניהול מוניטין. בואו ניקח לדוגמא חברה שעוסק בקידום אתרים. כחברה שעוסקת בתחום זה, נרצה להעניק ללקוחות ולגולשים הרבה מידע, טיפים והסברים בנושאים שבהם אנו מבינים. קחו לדוגמא את המאמר הבא, המסביר כיצד לכתוב תוכן בצורה נכונה. המאמר הזה לא נכתב כחלק מניהול מוניטין, אבל הוא דוגמא לתוכן איכותי שמוסיף ערך לגולש ולקוראים שמגיעים לעמוד זה.

הדחקת אזכורים שליליים

דוגמא: במידה שאתם עוסקים בשיווק מוצרים לחיות מחמד, ונתקלתם בפרסום משמיץ או ביקורות שליליות שפוגעים בכם קשות, תוכלו להשתמש בשיטה דומה. מובן שלא תכתבו מידע בנושא של קידום אתרים, אך בהחלט תוכלו להכין מידע מפורט ומועיל ללקוחותיכם, בנושא שבו אתם מבינים. למשל, תוכלו להכין מאמר מקיף, בנושא כמו: הקשר בין מזון לכלבים לבין הבריאות הפיזית. מאמר מסוג זה, שבהחלט מעניין הרבה בעלי כלבים או אנשים שרוצים לאמץ כלבלב, יתחיל להיות מקודם בגוגל. ככל שיותר אנשים יכנסו לעמוד כזה, הוא ייחשב לאיכותי. מאמר כזה ומאמרים דומים בנושאים אחרים, יקבלו מקום של כבוד ויידחקו את המידע שאתם לא רוצים שיקושר עם המותג שלכם. 

אגב, מאמר מקיף בנושא של כתיבת תכנים איכותיים, יוכל בהחלט לעזור גם לכם אם אתם צריכים תוכן לאתר שלכם. את התוכן הזה תוכלו לשבץ באתר שלכם או באתרים שעימם אתם משתפים פעולה. כאשר תקבלו קרדיט על הפרסומים הללו, זה חלק חשוב ומשלים של אסטרטגיית ניהול המוניטין ויש לכך השפעה כפולה. מלבד הדחיקה של פרסומים מזיקים, אתם גם נתפסים כמספקי ערך חיובי וטוב לגולשים, וזה מחזק את המוניטין החיובי שלכם.

ניהול מוניטין כפעילות מתמשכת

יש שתי גישות להתייחס אל ניהול מוניטין. גישה אחת תתייחס לכך כאל סוג של "כיבוי שריפות". גישה אחרת תתייחס לכך כאל פעילות מניעתית מקדימה. גישת כיבוי שריפות גורסת שמפעילים את הכלים של ניהול מוניטין, רק לאחר שמישהו פרסום או הפיץ תוכן מזיק אודותיכם. הבעיה היא שככל שמתמהמהים עם זמן תגובה, יותר אנשים נחשפים לתוכן המזיק והמוניטין נפגע בצורה יותר קשה. אמנם לא ניתן למנוע לחלוטין פרסום מידע, כתבות או פוסטים מזיקים, אבל כן ניתן להפעיל כלים מתוחכמים ולהיערך לכך מראש.

מומחי ניהול מוניטין מסבירים כי ניתן להיעזר בכלים אוטומטיים, שישלחו התראה בכל פעם שאזכור שלילי חדש מופיע. ברגע שהתראה מופיעה באופן אוטומטי, אפשר מיד לצאת עם מהלך מקביל של הפצת מידע חיובי לשיפור המוניטין. ניתן אף להכין מראש מלאי של מאמרים, כתבות ותוכן חיובי, שאפשר יהיה לשחרר ברגע האמת. זה ממש כמו היערכות למלחמה או, אם תרצו, משחק שמחט. ניתן לצפות מראש את הצעד של היריב ולהכין תוכנית פעולה למצבים מוגדרים. זאת אומרת שגם אם שמכם הטוב נפגע, יש מה לעשות מכאן ואילך. ניתן להמשיך להיות עם היד על הדופק, ולהיערך ולהגיב בכל פעם שמידע שלילי חדש מגיע.

מתי ניהול מוניטין עדיף על מאבק משפטי?

רבים שואלים איך מתמודדים עם מידע שקרי, עם הכפשות ברשת? נדגיש כי אנו לא עוסקים בייעוץ משפטי אלא מתייחסים לנושא באופן פרקטי. אם נפלתם קורבן לשיימינג, או פרסמו מידע שקרי או פוגעני או הציגו אתכם באופן לא אנושי, ניתן להיאבק בכלים משפטיים. ישנה אפשרות לפנות למנהלי אתרים, למנהלי ערוצי תוכן או פורטלים, על מנת להסיר תוכן פוגעני. אבל לא תמיד הדברים קורים מהר. למעשה, על פי רוב הדברים הללו זזים מעט מדי ומאוחר מדי והנזק כבר נעשה. אך חשוב להבין שאין קשר בין זכותכם לתבוע את מי שפגע בכם, לבין זכותכם להפעיל אסטרטגיה מקובלת של ניהול המוניטין שלכם.

היתרונות החשובים של ניהול מוניטין, בין אם נוקטים בצעדים משפטיים מקבילים ובין אם לאו:

  1. מחיר – ניהול מוניטין לא מחייב השקעה כספית גדולה במיוחד. ביחס לנזקים הכלכליים שנוצרים לעסק כתוצאה ממוניטין שלילי ופרסומים פוגעניים, הרבה יותר כדאי להשקיע בזמן הנכון, בהפצת מידע חיובי וקידומו ברשת.
  2. תזמון – ברגע שהדברים עוברים לזירה המשפטית, מהירות הטיפול יוצאת מהידיים שלכם. לעומת זאת, בניהול מוניטין אתם אחראים לתזמון ואתם יכולים לתכנן מה לעשות, מתי ואיך.
  3. שליטה – בפרסום מידע פוגעני או שיימינג, אתם מאבדים שליטה על התדמית שלכם. כאשר אתם מפיצים מידע שאתם רוצים, יש לכם שליטה על האופן שבו הלקוחות והגולשים והמתעניינים ייראו אתכם.

מי מספק שירות של ניהול מוניטין?

נראה מתבקש והגיוני שהטיפול של ניהול מוניטין ייעשה על ידי אנשי יח"צ או דוברים. אכן, ישנם אנשי יח"צ שעוסקים בכך, אך לרוב הם גם יהיו בעלי מומחיות בתחום של קידום אתרים ו-SEO. דוברים ויחצנים שלא מכירים את התחום שנקרא ניו מדיה, ניצבים בדרך כלל חסרי אונים מול המהירות והאינטנסיביות שבהם פועלת האינטרנט.

יש צורך באנשי ניו מדיה, אשר מכירים היטב אל האלגוריתם של גוגל, אשר יודעים להיעזר בכלים אוטומטיים ובניסיון אישי, על מנת לאתר, ליירט ולפגוע במידע שלילי. הכנת חומרים, מידע, מאמרים, פוסטים ופרטים איכותיים וחיוביים, יכולה להיעשות על ידי הנוגע בדבר עצמו (איש עסקים, בעל עסק). אבל הרבה יותר מקובל להניח את הטיפול במכלול, בידיהם של מקצוענים.

מומחים בתחום מסבירים שדחיקת תוצאות שליליות דורשת זמן ומאמץ, על פי מידת הפופולריות של המידע השלילי או הפוגעני. יחד עם זאת, פעולה נחרצת יכולה לסלק את המידע שפוגע במוניטין, מהעין הציבורית. זה יכול לקחת כמה שבועות. זה יכול לקחת כמה חודשים. אבל בשורה התחתונה, זה פועל וזה אכן עובד היטב.

בתוך כמה זמן אפשר לסלק תכנים מזיקים?

אחת השאלות המרכזיות שצריך לתת עליהן את הדעת היא, בתוך מה זמן אפשר לסלק תכנים מזיקים. המהירות של דחיקת תוצאות שפוגעות במוניטין ובשם הטוב שלכם תלויה בכמה גורמים. למשל:

  1. מהירות התגובה – ככל שמקדישים מאמץ של ניהול מוניטין מהר יותר, כך אפשר לזרז את ההשפעה. אגב, זו אסטרטגיה נפוצה בכלל בתחום יחסי הציבור. תמיד להתמודד עם ביקורת שלילית, בשלב מוקדם ככל האפשר.
  2. זירות הפרסום – כאשר פורסמו מסרים שליליים או זדוניים באתרים לא פופולריים או בזירה אחת עם יחסית מעט טרפיק, אפשר לדחוק את התוצאות הללו יחסית מהר, בעזרת ניהול מוניטין אפקטיבי. במידה והמידע פורסם בתפוצה רחבה או באתרים עם הרבה מאוד טרפיק, דחיקת התכנים הלא רצויים עשויה לקחת יותר זמן.
  3. איכות ה-SEO – כאשר איכות הקידום של התוכן האיכותי והחיובי גבוהה, זה משפיע על קצב הדחיקה של התכנים הפוגעניים והלא רצויים. זאת אומרת שאם נעזרים באיש מקצוע לצורך העניין, ההתמודדות תהיה יותר אפקטיבית ויותר מהירה.
  4. בניית אסטרטגיה – יש להתייחס לכל הנושא של ניהול מוניטין בצורה מסודרת, מובנית ומתוכננת. רצוי לבנות אסטרטגיה, להבין בדיוק עם מה מתמודדים ומה חותרים להשיג. לאחר שבונים אסטרטגיה מתאימה וישנה תוכנית פעולה, התוצאות שתתקבלנה תהינה מהירות ואיכותיות יותר.

מי צריך שירות ניהול מוניטין?

על פי רוב, שירות של ניהול מוניטין נדרש בתחום העסקי, אך לא רק בו. בין היתר, השירות רלוונטי עבור:

  1. בעלי עסקים ויזמים – אנשים שמטבע הדברים עשויים לסבול מנחת זרועם הווירטואלית של מתחרים או יריבים עסקיים. חשוב שלא תהיה טעות, כל בעל עסק, לא רק בעלי העסקים הגדולים ביותר, עלול להיקלע למצב של מאבק על השם הטוב.
  2. חברות וארגונים – גופים ומותגים ששמם הטוב חיוני להשגת רווחים ומניעת הפסדים כספיים.
  3. אנשי ציבור ובעלי תפקידים בכירים – אנשים שעלולים ליפול קורבן לשיימינג בשל דעות פוליטיות ובשל סיבות רבות אחרות.
  4. סלבריטאים מכל הסוגים – אנשים שנמצאים בתודעה הציבורית וניזונים מגלי אהדה שיכולים בקלות להפוך לגל עכור של שמועות או שיימינג (שאפשר לדחוק).

אבל מה קורה עם המידע השלילי?

רשת האינטרנט זוכרת הכל. דפים שנכתבו לפני עשור ויותר, עדין נמצאים. תכנים שהועלו לרשת, אפילו כאלה שנוצרו במקור מלפני קום המדינה, זמינים לכל. כתבות עיתונות ישנות שנסרקו, מאמרים מדעים, תמונות חדשות וישנות שהאלגוריתם של גוגל מזהה ויודע לאתר: הכל שם, הכל קיים.

שלא יהיה ספק, ניהול המוניטין לא נועד לבער את המידע השלילי שנוגע לשם הטוב שלכם ולשם הטוב של העסקים שלכם. הוא נועד לדחוק את הכל לשוליים. במילים אחרות, מה שקודם הופיע בעמוד הראשון של גוגל או אולי בשני, נדחק תחילה לעמוד החמישי, ולאחר מכן לעמוד המאה או האלף וכן הלאה. מבחינה מעשית, תשעה מכל עשרה אנשים לא טורחים לעולם להסתכל בתוצאות החיפוש של מעבר לעמוד הראשון – שני – שלישי. רק אם מישהו יסרוק במיוחד את הדפים הבאים, הוא יוכל למצוא מידע שנחשב לפחות פופולרי ופחות רלוונטי להיום. אם יש מידע שרוצים למחוק בצורה מלאה, נדרשת דרך פעולה נוספת (כגון תביעת בעלי אתרים מתחרים). זה לא מחליף את האסטרטגיה של ניהול מוניטין שאותה הצגנו לפניכם בהרחבה ובפירוט.

העיקר לא לפחד כלל

כפי שאמרנו, באינטרנט מידע לא הולך לאיבוד והוא נשמר ללא הגבלה של זמן. אבל גם במציאות כזאת יש מה לעשות ואפשר להיאבק. העיקר זה לא להרים ידיים. העיקר, לבדוק מדי פעם איזה מידע זמין אודותיכם ברחבי הרשת. כתבו את השם שלכם בגוגל ובדקו את התוצאות. כתבו את השם של המותג שלכם או של החברה שלכם, ובדקו מה הרשת חושבת עליכם. זו שיטת פעולה טובה, גם בשביל האגו וגם בשביל להתגונן מפרסומים זרים ומזיקים. כאשר תראו את הפרסומים החיוביים, מגיעה לכם טפיחה על השכם. זה אומר שאתם עושים לא מעט דברים טובים. וכאשר אתם רואים את הפרסומים הפחות טובים או אפילו השליליים, כעת אתם יודעים שלא צריך לפחד. יש מה לעשות, ניתן להתגונן.

רוצים לחזק את המוניטין שלכם ברשת בכלל ובתוצאות גוגל בפרט?

 אפשר להשאיר פרטים כאן, או להתקשר אלינו, ואנחנו ב – WEBLINKS נשמח לעזור.

תוצאות