חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מחקר מילות מפתח

דף הבית » מאמרים

תוכן עניינים

מחקר מילות מפתח הן הבסיס עליו מושתת כל עולם קידום האתרים. אנשים כותבים מילים במנועי החיפוש ומקבלים תוצאות, אבל מי מחליט שעמוד מסוים מתאים דווקא למילת חיפוש מסויימת, ואיך יודעים איזה מילים צריך בדיוק לשלב בעמוד? אז לא, אינטואיציה לא עובדת כאן, אלא עבודת מחקר מקיפה שנקראת – מחקר מילות מפתח. ועל זה בדיוק אני רוצה לדבר איתך היום.

מה זה מילות מפתח לקידום אתרים?

הכלי המרכזי איתו גוגל עובד על מנת להבין את צרכי הגולשים הוא – מילים. כדי להתאים את התוצאה הרלוונטית ביותר, כזו שגורמת לגולש להגיד לעיתים תכופות 'איך הם יודעים לעזא..', גוגל מעדכנים ומשדרגים את האלגוריתם שלהם כל הזמן. בעלי אתרים נמצאים בצד השני של המתרס. אם יש לך אתר אינטרנט, אתה רוצה להיות התוצאה עליה הגולש ילחץ רבע שניה אחרי שהוא יגיד 'איך הם יודעים לעזא..'.

כדי להגיע למצב הזה, הדבר הראשון שחברת קידום אתרים מקצועית עושה הוא חקר מילות מפתח. חברת קידום האתרים משתמשת בכלי מחקר מילות המפתח של גוגל כדי להבין אילו מילים הן הכי "מבוקשות". המילים והביטויים הללו ישולבו בתכני האתר – בדף הבית, אודות העסק, דפי מוצרים ושירותים מאמרים בבלוג וכן הלאה.

כך אנו "אומרים" לאלגוריתם של גוגל במה האתר עוסק ונותנים דחיפה לתחומים היותר משמעותיים בהם ברצוננו להתקדם (למשל, האם מכון קוסמטיקה רוצה להתקדם יותר בטיפולי פילינג לייזר או במכירת מסכות לפנים).

יש לציין כי כמו בשאר התחומים, גם כאן חלו עם השנים התפתחויות באלגוריתם של גוגל. אחת המעניינות שבהן היא בינה מלאכותית בשם יונק הדבש, שיודעת להציג לגולש לא רק אתרים לפי מילים או ביטויים מדויקים שהקליד, אלא גם דברים ב- "סביבה" שככל הנראה מעניינים אותו. לכן, כיום מתמקדים בהכרח בחמישה או שישה ביטויים ומילות מפתח, אלא מרחיבים אותם כדי שהאלגוריתם יבין שהאתר הוא כתובת רלוונטית למגוון חיפושים.

איך מזהים מילות מפתח שמתאימות לעסק שלך?

כדי לזהות מילת מפתח צריך (עוד לפני השימוש בכלים ייעודיים לאיתור מילים מתאימות), להבין באיזו זירה אנחנו משחקים ואיך מילות מהפתח אותן אנחנו מחפשים אמורות לשרת את העסק שלנו. אני אסביר, נניח ויש לך עסק לשיווק מוצרים לטיפוח העור והמטרה שלך היא לחשוף את המוצרים שלך לכמה שיותר אנשים על מנת שירכשו את המוצר דרך האתר. אתה, כבעל עסק ששוקע מבוקר עד ערב בעולם המושגים הפנימי של מוצרי טיפוח לעור, מאמץ לעצמך באיזה שהוא שלב שפה מקצועית גבוהה שמי שאינו בתחום כנראה שלא מכיר. אנשים מחפשים את המוצרים שלך, אבל אולי הם לא יודעים בדיוק מה הם מחפשים, ואולי המוצר שלך עונה לקריטריונים שגוגל היה רוצה לחשוף ללקוחות פוטנציאליים בתחומים נוספים שלא היית חושב עליהם. לצורך הדוגמא, נקח את הביטוי 'טיפוח פנים טבעי':

מחקר מילות מפתח

אם יש לך מוצרים שיכולים באיזו שהיא דרך להתאים לביטוי הזה, עם מחקר מילות מפתח איכותי שיהווה את הבסיס למחקר תוכן ולכתיבת תוכן לעמודי האתר בהמשך, ועם עבודת קידום מקיפה שכוללת חיבור קישורים איכותיים לאתר, גוגל ייתן לך להשתלב בתוצאות הראשונות ביחס לביטוי הזה במוקדם או במאוחר.

באיזה שלב צריך לבצע מחקר מילות מפתח?

כשאני מתחיל לקדם אתר אני רוצה לדעת באיזה מסלול מירוצים אני מתחרה ועם איזו מכונית מירוץ אני יוצא לדרך. המכונית היא האתר שלך – ככל שהוא יתאים לתנאי המסלול כך יהיה קל יותר להתחרות מול המתחרים האחרים ולזכות במקומות הראשונים של מילות המפתח.

במילים אחרות, מחקר מילות מפתח הוא הבסיס לקידום האתר, כך שמקדם אתרים מקצועי יבצע את המחקר הראשוני עוד לפני שהאתר שלך נכנס לקידום, ועם הכניסה לתהליך יתבצע מחקר מילות מפתח מקיף יותר.

מה זה דירוג מילות מפתח?

בתמונה הבאה אפשר לראות את התוצאות של חיפוש פשוט של מילת מפתח כללית יחסית – 'טיפוח פנים':

דירוג מילות מפתח

מצד שמאל מוצגות מילות המפתח הקשורות למילת המפתח שחיפשתי, ומתחת לעמודת Search מופיעה כמות החיפושים הממוצעת בחודש לכל ביטוי (ובהמשך יש נתונים נוספים שלא נתייחס אליהם כרגע). הדירוג של מילת מפתח נקבע על פי כמות החיפושים הממוצעת, על פי רמת הקושי להתחרות עליה ועל פי פוטנציאל ההמרה של לה.

לפעמים לקוחות חדשים מבקשים ממני לקדם ביטוי מסוים, מתוך תחושת בטן שהביטוי הזה הוא 'משהו שאנשים מחפשים'. אני תמיד מתייחס לבקשה ברצינות והולך ובודק כמה חיפושים יש באמת למילים שהלקוח ביקש לקדם. אני עושה את זה למרות שבשלב שעוד בשלב מחקר מילות המפתח יצרתי קובץ עם מאות ביטויים, שמתוכם בחרנו – הלקוח ואני יחד, את הביטויים החשובים ביותר לקידום.

באילו כלים אפשר להשתמש כדי לאתר את מילות המפתח?

רגע לפני שלוקחים תרמיל ומקל ויוצאים לחפש מילות מפתח מתאימות לקידום האתר שלך, כדאי לקחת בחשבון את הנתון הבא: גוגל סורק יותר מ- 40,000 שאילתות בשנייה (!) שאילתות הן מעצם מילות חיפוש בווריאציות שונות. לצורך העניין, אדם אחד יכול לחפש בגוגל 'עוגת שמרים ללא גלוטן', אדם אחר יכול לחפש 'עוגת שמרים בלי גלוטן', אחר יכול לחפש את הביטוי 'עוגת שמרים לרגישים לגלוטן', וכן הלאה.

מילות המפתח והביטויים בהם משתמשים לקידום אתרים צריכים להיות ממוקדים וספציפיים מאוד, כך שיתאימו למה שהלקוחות הפוטנציאליים שלך מחפשים. כדי לעשות את זה נכון, מקדמי אתרים משתמשים בכלים הבאים:

כלים לחקר מילות מפתח

כלים אלו מציגים לך את הנפח החודשי עבור כל מילת מפתח או קבוצות של מילים שמוזנות במערכת. יש הרבה כלים, חינמיים ובתשלום, כשרוב הכלים מאפשרים לך תקופת ניסיון בה ניתן לבדוק איזה כלי הוא הנוח ביותר עבורך.

Google Trends

Google Trends הוא כלי מעולה לחקר מילות מפתח, כלי שיכול לתת לך מושג לגבי מילות מפתח פופולריות בכל זמן נתון. Google Trends מסייע למקדמי אתרים פרטיים ומקצועיים למצוא את מילות המפתח המתאימות ביותר לשימוש במהלך כתיבת תוכן האתר שלך.

מה הבעיה של Google Trends?
החיסרון העיקרי של הכלי הזה הוא בכל שהנתונים המוצגים בו הם תמיד בדיעבד, כך שקשה לתפוס את הטרנדים החמים בתחום שלך בזמן.

SEMRush

SEMRush הוא כלי בתשלום שמאפשר לך לבדוק את מילות המפתח באמצעות סקירת מילות המפתח שהמתחרים שלך משלבים באתר שלהם. השירות מוגדר בתור 'חבילת כלים לשיפור הנראות המקוונת וגילוי תובנות שיווקיות', כשלצד חקר מילות המפתח SEMRush מציעה שירותים נוספים כמו: SEO, PPC, SMM, מחקר תחרותי, יחסי ציבור, שיווק תוכן, תובנות שיווקיות וניהול קמפיינים.

BUZZSUMO

BUZZSUMO, גם הוא בתשלום, הוא כלי המאפשר לך לבצע פילוחי מידע ברשתות החברתיות, כמו מספר לייקים או שיתופים של פוסט מסוים. מדובר בכלי המאפשר לך לנתר מידע ולבחון את מילת המפתח, כמו בדוגמא הבאה:

אני מכניס את הביטוי – "קידום אתרים", ואלה התוצאות המוצגות ברשת עבור אותה מילת חיפוש (בדגש על ה- FACEBOOK ENGAGEMENTS)

כלים לחקר מילות מפתח

אם כבר מדברים על רשתות חברתיות, מעקב שוטף אחר קהל היעד ברשתות הוא אחת הדרכים היעילות לזיהוי מילות מפתח פופולריות בתחום שלך. מעקב אחרי קבוצות וואטסאפ, עמודי אינסטגרם מובילים, פרופילים בלינקדאין וכו', כל אלה יעזרו לך למצוא את הביטויים המדויקים בהם אנשים משתמשים ולעקוב אחרי מה שמעסיק את קהל היעד שלך.

kwfinder

kwfinder הוא כלי שעוזר לך להישאר תמיד מעודכן. בעזרת הכלי הזה ניתן לאתר את מילות המפתח הרלוונטיות ביותר לעסק שלך, לזהות מילות מפתח נוספות שיכולות להתאים לשילוב בתוכן האתר, לבדוק אילו שאלות אנשים שואלים ביחס לאותם ביטויים, מה גם שניתן לשמור את רשימת מילות המפתח החשובות והרלוונטיות ביותר לקידום העסק שלך ולהוריד אותה לקובץ אקסל. kwfinder

kwfinder

כשמחשפים מילות מפתח חשוב לזכור שמדובר תמיד במגמות משתנות, כך שגם המינוחים משתנים כל הזמן. חשוב להקפיד לערוך מחקר מילות מפתח מעת לעת ולא לנוח על זרי הדפנה, זאת כדי להבטיח שמילות המפתח עדיין רלוונטיות עבור קהל היעד שלך, כך שהאתר יהיה תמיד במגמת עלייה מבחינת – SEO.

אילו ביטויים לחפש?

לא לחפש את הקצר והקולע

אנשים לא חושבים כמו קופירייטר כשהם מחפשים משהו בגוגל, הם פשוט מחפשים את מה שעולה להם בראש. לכן, לא צריך להשקיע מאמץ מיותר בחיפוש ביטויים קצרים וקולעים. מילות מפתח ברורות ומדויקות ביותר, הן לאו דווקא מילות המפתח והנכונות ביותר לקידום האתר שלך.

להיזהר מביטויים קצרים וכלליים מדי

התחרות על מילות מפתח קצרות וכלליות גדולה מאוד והסיכוי שהאתר שלך להתחרות ולהתברג במיקום גבוה במנועי החיפוש ביחס לביטויים יורד ככל שמילות החיפוש הן קצרות וכלליות יותר. אם יש לך חנות קטנה לתיקון שעונים למשל, והמטרה שלך תהיה להופיע במקום הראשון בגוגל עם הביטוי 'שעון', אנחנו נהיה בבעיה.

זנב ארוך

מחפשים נוטים להשתמש במילות מפתח "ארוכות זנב" ובשאלות כאשר הם מחפשים משהו. מילות מפתח בעלות זנב ארוך מהוות כ – 70% מכלל התנועה במנועי החיפוש. הבנה של צורת המחשבה הזו יכולה לפתוח עבורך את הדלת לקידום מוצלח של האתר שלך. נניח שיש לך סופרמרקט שכונתית. ביחס לביטוי "סופרמרקט" התחרות היא מול רשתות המזון הגדולות ולכן התחרות קשה יותר, אבל אם המקום שלך מציע שירות שונה, כמו – זמינות של 24 שעות למשל, יהיה למקדם האתרים שלך יותר עם מה לעבוד.

איך מילות המפתח צריכות להשתלב בתוכן העמוד?

התפיסה העתיקה בעולם קידום האתרים הייתה שמילות מפתח צריכות להופיע כמה שיותר פעמים ולאו דווקא בהקשר הגיוני לכתוב. היום אנחנו יודעים בוודאות שמנועי החיפוש כבר הגיעו למצב בו האלגוריתם יודע לזהות את ההקשר של התוכן למילות המפתח, גם אם המילה בצורה המקורית שלה לא תופיע יותר מדי פעמים בתוכן. במילים אחרות, אין פה קיצורי דרך והשילוב של מילות מפתח בתוכן צריך להיות איכותי וראוי ולא כמותי והזוי.

שילוב מילות מפתח בכתובת ה – URL

המקום הראשון אותו מנועי החיפוש סורקים כשהם זוחלים לאתר שלך הוא כתובת ה – URL של עמודי האתר, וזה בדיוק המקום להתחיל ולשלב בו את מילות המפתח בצורה הגיונית. אפשר לעשות את זה בעברית או באנגלית, בהתאם לממשק בו בנוי האתר שלך (בוורדפרס זה הכי פשוט והכי יעיל). לצורך העניין, אם יש ניקח את עמוד קטגוריית המוצרים באתר שלנו בו אנחנו מציעים עוגות שמרים ללא גלוטן, אז חשוב שהביטוי הזה יופיע בכתובת ה – URL, כלומר, בצורה הבאה:

mycakestore.co.il/עוגות-שמרים-ללא-גלוטן

שילוב מילות מפתח בכותרות הפנימיות בעמוד

הכותרות הפנימיות הן בדיוק המקום לשלב בו את מילות המפתח. כותרות היא נקודת ממשק בין התוכן לבין צרכי הגולשים, שהיום, יותר מתמיד – סורקים את התוכן ולא באמת קוראים את כולו. המידע החשוב, שהוא מן הסתם יבוא לידי ביטוי באמצעות מילות מפתח, חייב להיות בולט וגלוי לכל. מנועי החיפוש מזהים את הכותרות הפנימיות באתר שלך על ידי הגדרת קוד, ולכן חשוב להגדיר את הכותרות הפנימיות לפי סדר היררכי שמתחיל בכותרת H1 (כותרת ראשית), כותרות H2 (כותרות משנה), כותרות H3 (תתי כותרות), וכן הלאה.

הביטוי המרכזי של העמוד כולו יופיע בכותרת הראשית, למשל:

עוגת שמרים ללא גלוטן

בכותרות המשנה ובתתי הכותרות אנחנו נרצה לשלב את מילות המפתח בצורה שתתאים למה שהגולשים מחפשים. למשל, כותרות H2 יכולות להיראות כך:

מצרכים לעוגת שמרים ללא גלוטן

מתכונים מיוחדים

זמן הכנה

עוגות שמרים ללא גלוטן עד הבית

וכו'…

 

למה חשוב שלב את מילות המפתח דווקא בכותרות הפנימיות?

אם ננסה לחשוב על האלגוריתם של גוגל כמו על ילד קטן שצריך שיסבירו לו את הדברים בצורה לא מסובכת נבין עד כמה שילוב מילות המפתח בכותרות הפנימיות זה דבר חשוב. מי שיש לו ילדים יודע שאם מתייחסים לילד בצורה לא רצינית, אם מסבירים לו את הדברים בצורה לא ברורה ואם חוזרים על אותה נקודה בניסיון עיקש להכניס לו את הנקודה למוח – התוצאה תהיה בדרך כלל ריחוף והתעלמות מוחלטת מצד הילד, ובצדק.

אז לצורך העניין גוגל הוא כמו ילד קטן וסקרן ששואל כל יום מלא שאלות ושונא שמתייחסים אליו כמו לרובוט טיפש שאמור להכיל אינפורמציה, ובדיוק כמו כל ילד אחר – הוא יודע לזהות זיופים. חשבת לדחוף מילת מפתח מאה חמישים פעמים בעמוד טקסט? גוגל יתעלם ממך. חשבת לחזור על אותה נקודה שוב ושוב בלי לקדם את התוכן שלך קדימה? גוגל לא ייקח אותך ברצינות.

הכותרות הפנימיות ודפי אינטרנט בעצם מראים לגוגל באילו תת נושאים עוסק אותו עמוד. המשמעות של כותרות h2, h3, h4 וכולי היא היררכיה. אז כותרת H2 היא לצורך העניין הפירוט, כותרת H3 היא הנימוק וכותרות ה – H4 הן ההסבר. כמובן שזה משתנה, והכל בסופו של דבר צריך להיות מותאם לתוכן ורוח הדברים אותם רוצים להעביר בעמוד אינטרנט מסוים.

אז איך כותרות פנימיות יכולות לעזור לך לדבר עם גוגל בגובה העיניים? כשניגשים לדבר עם ילד, חשוב לנו שהוא יבין על מה אנחנו רוצים לדבר, שיקלוט את עיקרי הדברים החשובים ושיבין את רוח הדברים הנלווים. את עיקרי הדברים אנחנו נעביר באמצעות כותרות H2.

שילוב מילות מפתח בכותרות META

כותרות מטא הן הכותרות שמופיעות בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש, שעליהן הגולש צריך ללחוץ כדי להיכנס לאתר:

שילוב מילות מפתח בכותרות META

הגולשים, לא נכנסים לכל עמוד ועמוד בתוצאת החיפוש, הם מחפשים את התוצאה הרלוונטית ביותר עבורם ואליה הם נכנסים. איך הם יודעים איזו תוצאה רלוונטית ביותר? אז קודם כל חשוב להבין שאנשים הם לא רובוטים, ואם 'נדחוף' להם כמה שיותר מילות מפתח בתוכן העמוד זה לא יגרום להם להיכנס דווקא לעמוד שלך. אז מה לעשות? לשלב את מילות המפתח בצורה איכותית והגיונית גם בכותרות המטא, בלי לדחוף את המילים בכוח לגרון של הגולשים, כי זה פשוט לא עובד.

 

צריך עזרה בקידום האתר שלך בגוגל? אפשר להשאיר פרטים כאן, או להתקשר אלינו, ואנחנו ב – WEBLINKS נשמח לעזור.

מאור סוויסה

מאור סוויסה, מנכ"ל וובלינקס ומומחה קידום אתרים עם נסיון של מעל ל 10 שנים בשיווק הדיגיטלי אשר ילווה אתכם במסע לעבר ההצלחה שלנו. אני נשוי ואבא לשלושה בנים, אומרים עליי שאני מבין באוזניות יותר מהמהנדסים שמייצרים אותם אבל אני אומר שאני פשוט אוהב לשמוע את המוזיקה שלי באיכות הכי טובה שיש, אני יודע לנתב את האמביציה שלי גם לעולמות המקצועיים. 

לאורך השנים צברתי מומחיות בכל האלמנטים שקשורים לעולמות קידום האתרים ולמעגלים המקיפים מתוך הבנה שקידום אתר זה כמו רכב שחייב 4 גלגלים כדי להצליח – מקדם אתרים מקצועי, מתכנת תותח, איש תוכן מעניין שיודע להעביר רעיון, ושיתוף פעולה אמיתי וכנה עם הלקוח.

תוצאות