חווית משתמש בקידום אורגני

דף הבית » מאמרים

תוכן עניינים

חווית משתמש (UX באנגלית – User Experience), הוא מושג רחב למדי שמתייחס לכל מה שמשתמש חווה כשהוא נכנס לאתר אינטרנט (או אפליקציה) מסוים. כאן חשוב לי לעצור לרגע ולהרגיע, אנחנו לא הולכים לדבר פה על חוויית משתמש בשפה של מעצבים, אלא רק לענות על 5 שאלות שיעזרו לך להבין איך להתאים את חווית המשתמש לצרכי ה – SEO של האתר שלך.

בקצרה:

  • מה זה UX?
  • למה UX חשוב לדירוג האתר?
  • מה גוגל רוצה למצוא באתר מבחינת – UX?
  • איך בודקים האם האתר עומד בדרישות של גוגל?
  • איך אפשר לשפר את חווית המשתמש באתר?

מה זה חווית משתמש UX?

אני אמנם מתעניין בכל התחומים שקשורים בדרך כזו או אחרת ל – SEO אבל אני לא מעצב (או מפתח חווית משתמש או איך שלא קוראים היום לזה היום). האמת היא שלא צריך להיות מומחה UX כדי לדבר על חווית משתמש בכל מה שקשור לאתרי אינטרנט. נכון, עיצוב זה תורה שלמה (ידעת שאין זויות של 90 מעלות בבתי קזינו בלאס וגאס כי האפקט הפסיכולוגי של זוית עלול לגרום לך לצאת מהמקום?), אבל כמו שאמרתי – אני לא הולך לדבר איתך פה על התורה השלמה של UX כי לא צריך. כל מה שאני רוצה זה שמי שנכנס למדריך הזה ייצא עם איזה שהוא מושג לגבי חשיבה על חווית משתמש שתעזור לאתר שלך להגיע למקומות גבוהים בגוגל, מה שבעצם ייתן לאתר שלך זכות קיום.

למה חווית המשתמש חשובה לדירוג האתר בגוגל?

חווית המשתמש תמיד הייתה חשובה למנועי החיפוש, וזו מהסיבה הפשוטה שהתוצאה שמנוע החיפוש מציג היא בעצם המוצר שאותו מנוע חיפוש מספק למשתמשים שלו. אם אני אחפש כרטיסים למשחק של מכבי חיפה בליגת האלופות וגוגל יציג לי אפשרות לרכישת כרטיסים זמינים, ונניח שאני אדם אופטימי במיוחד והחלטתי ללחוץ על התוצאה הזו כדי לנסות את מזלי אבל אז קרה הבלתי נמנע – נכנסתי לאתר וגיליתי שאין כרטיסים, חווית המשתמש שלי נפגעה. אם לחצתי על התוצאה ובמקום להיכנס לעמוד רכישה הגעתי לעמוד שבור (שגיאה 404), חווית המשתמש שלי נפגעה. אם נכנסתי לאתר וגיליתי שלא מדובר באתר לרכישת כרטיסים למשחק אלא באתר ששולח אותי לרכישת כרטיס לצפייה משותפת במקרן – חווית המשתמש שלי נפגעה. 

טוב, אז לי זה לא יקרה כי יש לי מינוי לכל המשחקים (כזה אני, יסודי), אבל יש כמה עשרות אלפי אנשים שחוו בדיוק את החוויה הזו כשהם ניסו (וחלקם עדיין מנסים) לרכוש כרטיסים למשחקים. זו כמובן רק דוגמא עדכנית מ – 2022 לחווית משתמש בעייתית. במקרה הזה גוגל ינסה להציג למשתמשים את התוצאה הרלוונטית ביותר. כלומר, גוגל זוחל לתוך האתרים שמציעים כרטיסים והוא ינסה להציג בראש עמוד התוצאות הראשון את האתרים שיכולים לתת מענה לתוצאת החיפוש, למשל – אתרים שבעמודים הפנימיים שלהם כתוב התוכן מכיל את המילים "כרטיסים זמינים". 

 

כיצד לשפר את חווית המשתמש

מה חשוב לגוגל מבחינת חווית משתמש באתר?

חווית המשתמש כוללת כאמור הרבה מאוד דברים, אבל הדברים החשובים ביותר לגוגל מבחינה הזו היא מהירות טעינת האתר, התאמה למובייל, אפשרויות רכישה וביצוע פעולות מהירות, תפריטים ברורים ושלא יהיו עמודים מחוקים באתר. כמובן שגם רלוונטיות התוכן חשובה מאוד לחווית המשתמש, אבל כאן אנחנו מדברים כבר על עולם התוכן בקידום האתרים שהוא עולם בפני עצמו. חשוב לי לעשות את ההפרדה בין חווית המשתמש העיצובית והטכנית לבין חווית המשתמש מבחינת תוכן האתר. אחרי שאמרתי את זה, עכשיו אני אפרט על כל אחד מהאלמנטים שחשובים לחווית המשתמש מבחינת קידום אתרים, לפחות מתוך הניסיון שלי:

מהירות טעינת אתר

לאתרים עם מהירות טעינה גבוהה יש יתרון על פני אתרים איטיים יותר ביחס לדירוג האתר במנועי החיפוש. לא תמיד פשוט להתמודד עם מהירות איטית באתר, אבל מדובר באלמנט שחייבים להשקיע בו את כל המשאבים הנחוצים. שיפור מהירות האתר ישפר את דירוג האתר באלגוריתם החיפוש בגוגל וגם את סמכות הדומיין שלו. בנוסף, מהירות טעינת אתר גבוהה הופכת כמובן את חווית המשתמש לנעימה הרבה יותר מה שיכול להוביל את הגולשים לאתר שלך ולהשאיר אותם בו לאורך זמן, וזה לא רק אינטרס שלך אלא גם של מנוע החיפוש שמציג את האתר שלך בתוצאות הראשונות בעמודי החיפוש.

התאמה למובייל

אני מרגיש שאני לא באמת צריך לפרט את הסעיף הזה, אבל בכל זאת בכמה מילים אני רק אגיד שאתרים שאינם מותאמים למובייל פוגעים באופן קריטי בסיכוי שלהם להגיע לראש תוצאות החיפוש בגוגל. רוב האנשים משתמשים רוב הזמן בטלפון הנייד שלהם כדי לחפש את מה שהם מבקשים למצוא בגוגל. אם האתר שלך לא מותאם למובייל, גוגל לא יהיה זה שיעשה עבור האתר שלך את ההתאמות. אז יכול להיות שהוא יציג את האתר שלך עבור מי שמשתמש במחשב (וגם זה לא סביר), אבל המגמה של מעבר לשימוש בטלפון הנייד היא מגמה ברורה. אני אגדיל ואומר שנכון להיום האתר שלך צריך קודם כל להתאים למובייל ורק אחר כך להתאים גם למחשב כדי שגוגל יתייחס אליו.

רכישה וביצוע פעולות באתר

כמה לחיצות צריך לעבור עד שמגיעים לרכישה הסופית? האם אני צריך להוסיף פריט לסל ואז לצאת בעצמי דרך התפריט ולהגיע בדרך לא דרך לסל הקניות באתר שלך, לזכור מה סימנתי ולבחור את הפריט, לעבור תהליך של תשלום ארוך ועוד בלי יכולת להתחבר לחשבון ה PayPal שלי? וזה עוד לפני שדיברתי על אתר מאובטח (שזה מאסט באתרי מסחר או בכל אתר אחר שאפשר לבצע בו רכישה או לשלם על שירות). UX זו שפה, והאתר שלך צריך לדבר ברור, לדבר קצר ולדבר לעניין. המשמשים שלך רוצים להקליק כמה שפחות ולקבל את מה שהם רוצים כמה שיותר מהר. האתר שלך עובד על רגש מאוד חזק אבל גם מאוד רגעי של המתמשים, וגוגל ממש לא רוצה ולא מתכוון לחנך אותם אחרת. Give the people what they want, and make it fast! 

תפריטים ברורים

אפשר באופן עקרוני לקשר את הסעיף הזה לסעיף הקודם, כשמילת המפתח פה היא – נוחות. אנחנו רוצים שיהי לאנשים מאוד נוח באתר שלך, שהם ירגישו בבית, שהם יכירו את האתר שלך כמו שהם מכירים את מסך הטלפון שלהם (כי אף אחד כבר לא מסתכל על כף הידו שלו). התפריטים באתר שלך צריכים להיות ברורים, מובנים, מחולקים בצורה נכונה לנושאים ולתתי נושאים בסדר הגיוני, ובקיצור – להקל על המשתמשים עד כמה שניתן.

עמודים תקינים

אף אחד לא רוצה להיכנס לאתר דרך גוגל ולראות הודעת שגיאה – 404. רוב המתשמשים לא יודעים מה זה אומר ורובם המוחלט לא רוצה לדעת, וטוב שכך – כי אם הם היו רוצים אז הם היו מבינים שהם נכנסו לעמוד מחוק שמנהל האתר פשוט פספס או התעצל לבצע ממנו הפניה לעמוד תקין. בקיצור, לא להשאיר עמודים מחוקים ללא טיפול, אנשים לא מבינים מה זה וגוגל לא סובל את זה.

איך בודקים מה מצב האתר מבחינת UX?

התשובה הקצרה היא – עובדים עם Google Search console. הפיצ'ר המתקדם של גוגל סורק עבורך את האתר ובודק את מהירות טעינת האתר, את השגיאות, את בעיות האבטחה וגם את ביצועי האתר ניתן לבדוק באמצעות הכלי הנהדר והחינמי הזה.

 

בדיקת האתר ב SEARCH CONSOLE

איך אפשר לשפר את חווית המשתמש באתר?

שיפור חווית משתמש מתחילה באיתור ובזיהוי הגורמים שחשובים מבחינת מנועי החיפוש לחויות המשתמש, בקבלת המלצות מקצועיות לשיפור חווית המשתמש באתר ובעבודה צמודה עם חברת קידום אתרים שמבין את החשיבות של UX לאתר שלך.

 

צריך עזרה בקידום האתר שלך בגוגל? אפשר להשאיר פרטים כאן, או להתקשר אלינו, ואנחנו ב – WEBLINKS נשמח לעזור.

מאור סוויסה

מאור סוויסה, מנכ"ל וובלינקס ומומחה קידום אתרים עם נסיון של מעל ל 10 שנים בשיווק הדיגיטלי אשר ילווה אתכם במסע לעבר ההצלחה שלנו. אני נשוי ואבא לשלושה בנים, אומרים עליי שאני מבין באוזניות יותר מהמהנדסים שמייצרים אותם אבל אני אומר שאני פשוט אוהב לשמוע את המוזיקה שלי באיכות הכי טובה שיש, אני יודע לנתב את האמביציה שלי גם לעולמות המקצועיים. 

לאורך השנים צברתי מומחיות בכל האלמנטים שקשורים לעולמות קידום האתרים ולמעגלים המקיפים מתוך הבנה שקידום אתר זה כמו רכב שחייב 4 גלגלים כדי להצליח – מקדם אתרים מקצועי, מתכנת תותח, איש תוכן מעניין שיודע להעביר רעיון, ושיתוף פעולה אמיתי וכנה עם הלקוח.